Kayaköy – tai graikiškas kaimelis, įsitaisęs Tauro kalnų papėdėje, pietvakarių Turkijoje. Šioje Mažosios Azijos dalyje, visai netoli nuo garsiausių pasaulyje paplūdimių ir šurmuliuojančio Olu Denizo uosto, nuo seno ramiai gyveno graikiškai kalbantys krikščionys.

Deja, šiandieninis Kayakoy miestas labiau panašus į apleistą miestą-vaiduoklį, nusagstytą šimtais stovinčių, bet apgriuvusių akmeninių graikiško stiliaus namų su kiauromis pastogėmis ir per amžių spėjusiomis nušiurti siauromis gatvelėmis. Tokia miesto išvaizda sudaro apgaulingą įspūdį – atrodo, kad tai senovinio miesto griuvėsiai. Iš tiesų Kayakoy –modernus miestas, o jo griuvėsiai atsirado tik XX amžiaus pradžioje dėl politinių priežasčių.

Originalus Kayakoi miestas buvo pastatytas 1700 metais. Graikiškai jis vadinosi Karmylassos ir iki XX amžiaus pradžios jame gyveno daugiau nei 20.000 nuolatinių graikų ortodoksų rezidentų. Bet nepalanki I pasaulinio karo pabaiga ir Osmanų imperijos žlugimas sudarė prielaidą kruvinam graikų-turkų karui (1919-1922). Siekdamos užkirsti kelią nuolatiniam kraujo praliejimui, nukreiptam į kitataučių bendruomenes, Graikijos ir Turkijos vyriausybės nuo 1923 metų tarpusavyje susitarė dėl privalomo gyventojų apsikeitimo. Taip visi Kayakoy gyventojai, nors ir taikiai gyvenę su turkų kilmės kaimynais, apleido miestą ir išvyko į Graikiją. Reaguodami į tai, graikai grąžino 200.000 pabėgėlių Turkijai ir per prievartą iškėlė apie 300.000 turkų iš Graikijos į karo nuniokotą, bet daug žemės turinčią Turkiją. Iš viso iš Graikijos į Turkiją kruvino karo metais persikraustė daugiau nei 1,5 mln. turkų. Organizuoti sklandų gyventojų keitimą buvo pavesta žymiam norvegų keliautojui ir nobelio premijos laureatui Fridtjof Nansenui.

Šiandieninį Kayakoy miestą sudaro apie 3500 tuščių namų, dvi graikiškos stačiatikių bažnyčios, fontanai ir cisternos, kadaise drėkinusios miestą. Atšiaurios žiemos ir stiprūs vėjai miesto pastatus jau suspėjo paversti griuvėsiais, todėl miestas atrodo labai senas. Šiuo metu Kayaköy turi Turkijos istorinio paminklo statusą ir yra saugomas UNESCO. Siekiama jį prikelti naujam gyvenimui. Net keli namai jau atstatyti. Taip pat mieste-vaiduoklyje yra įsikūręs privatus muziejus, kuriame galima susipažinti su miesto istorija.

Tai įdomi Turkijos lankytina vieta, todėl nelikite jos neaplankę, jei keliausite į Fetiją ar Olu Denizą.