Sveiki, keliautojai. Pastebėjau, kad šiame puslapyje liko nedaug automobilinių keliautojų, kurie svečius kraštus aplanko savomis transporto priemonėmis. Dauguma, taupydami laiką ar pinigus, naudojasi atpigusiais skrydžiais. Kol manęs šis keliavimo būdas dar neužvaldė, dalinuosi su jumis praėjusios vasaros „oldschool‘inės“ kelionės ant ratų įspūdžiais. Nors, tiesą pasakius, į Lofotenų salyną Norvegijos šiaurėje ir nėra patogių ar pigių skrydžių. O jei ir būtų buvę, vis tiek nebūtume jų pasirinkę. Man Kelionė – visų pirma nuotykis, atradimai, netikėtumai. Todėl ir Kelias – neatskiriama kelionės dalis.
Taigi, keliaujame trise – aš, žmona ir ilgametis mūsų šeimos ir kelionių draugas Vytas. Nuspręsta keliauti per Taliną. Vakare nuvažiavus į Estijos sostinę nieko ypatingo nenuveikėme – pavaikštinėjome po senamiestį, pavalgėme kavinėje su gražia senamiesčio panorama ir viskas.

Kitą rytą 8h mūsų laukė keltas į Helsinkį. Naktį, prieš prabundant į keltą, žmona pasiskundė danties maudimu. Ai, pamanėme, ne pirmas kartas – praeis išgėrus nuskausminančių. O ir šiaip – naktį nelabai nusipirksi kokių rimtesnių vaistų.
Ryte, sėkmingai įsiregistravę į VIKINGLINE keltą, nuėjome pusryčiauti. Nusistebėjome, kad brangu. Dviese už pusryčius, po kurių vis dar norėjau valgyti, sumokėjome 17Eur. Plaukėme apie 2h ir neužilgo pasirodė nedidelės uolėtos šcherinės salos, nusagsčiusios Helsinkio pakrantę.

Suomijoje lankiausi pirmą kartą. Laukė tolimas kelias į šiaurę. Kažko ypatingo iš šios šalies ir nesitikėjau, bet negalvojau, kad bus toks nuobodus kraštovaizdis – miškai, miškai, miškeliai ir kur ne kur – plyni laukai. O ko daugiau gali norėti iš miškingiausios valstybės pasaulyje… Be to, įsivaizdavau, kad kiek pavažiavus už Helsinkio, kelyje būsime vos ne vieni. Kas tuose miškuose ten gyvens. Bet iki pat Švedijos sienos keliai buvo pilni mašinų. Eismo intensyvumas tikrai nustebino, greitkelių nedaug, todėl greitai nepalėksi. Ir tada, ramiai bevažiuojant per tuos miškus, žmona tarė „skauda dantį…“ Visokie Ibuprom’ai nepadėjo. Žmona dar prisiminė kaip prieš kelionę namie pakilnojo rankose antibiotikų pakuotę ir padėjo atgal stalčiun. O kelionė tik prasidėjo… Stojome prie pakelėje esančio didelio prekybos centro ir bandėme vaistinėje išprašyti antibiotikų. Nelabai tikėjomės gauti, tai ir negavome –tik rekomendacijas važiuoti pas gydytoją, kuris išrašinėja receptus. Sukome į Oulu miestą, sekdami Raudono kryžiaus kelio ženklus ir netyčia pasimaišiusią „greituškę“, paskui kurią atvažiavome tiesiai į didžiules klinikas. Tikėjomės, kad priėmimo skyriuje atsiras kas nors, kas išrašys antibiotikų. Darbuotojai tikrai nuoširdžiai stengėsi mums padėti ir atrodė, kad tuoj delne išties reikalingą vaistą… Bet paaiškėjo, kad jie negali to padaryti, tad pasiūlė mums laukti odontologo gyvoje eilėje priimamajame. Į klausimą, kiek laiko tai užtruks, atsakė, kad valandų valandas. Rekomendavo gydytis paracetamoliu. Buvo sekmadienio vakaras, žmonai dar nebuvo kritinio momento, tai nusprendėme, kad važiuojame toliau ir rytoj Švedijoje mėginsime surasti išeitį. Nakvojome kempingo namelyje už Kemi miesto. Vidurnaktį buvo šviesu – mat čia poliarinė diena. Mačiau, kad danties situacija blogėja. Tada man į galvą šovė išganinga mintis. Viena mūsų pažįstama su kita keliautojų grupe 2 dienom anksčiau už mus irgi išvyko į Lofotenus! Atsirado viltis, kad jų grupė gali turėti tų reikalingų vaistų! Skambinu Ingai, per kelias minutes išsiaiškiname, kad vaistų yra ir mums galės kažkiek jų duoti!!! Tik jie yra už maždaug 900km 🙂 Ne bėda – sutarėme, kaip rytoj su jais susitikti.
Švedijoje žymiai gražiau ir tvarkingiau nei Suomijoje. Visi trys mintyse taip pagalvojome, o vėliau pakartojome garsiai. Nors Švedija taip pat yra tarp miškingiausių pasaulio valstybių, bet jos gyventojai kažkaip tvarkosi gražiau, nei suomiai. Ir tie miškai kažkokie šviesesni – ne tokie užžėlę. Ir pakelėse matomi žmonių namai spalvotesni, sodybos įkurtos ir išpuoselėtos taip, lyg visos užsiimtų kaimo turizmu ir lauktų atvykstančių svečių, o ir laukai tvarkingesni. Kelias vis labiau driekėsi į šiaurę – medžiai žemėjo, mat per šalta. Artėjant prie Skandinavijos kalnų vis dažniau atsiverdavo plynės be miškų. Ir čia važiavome jau beveik vieni. Pakelėse ir ant kelio vis daugėjo elnių Rudolfų, kurie nelabai noriai duodavo mašinai kelią. Pravažiavome Kirunos miestą, garsėjantį didžiausiomis pasaulyje geležies rūdos kasyklomis. Įdomus faktas, kad šis miestas per kelis ateinančius metus bus perstumtas 3 kilometrus į rytus, nes po juo atrastos naujos geležies rūdos gyslos, o senojoje gavybos vietoje geležies rūdos ištekliai baigiasi. Dangus darėsi vis grėsmingesnis, debesys tamsėjo. Pradėjome dar labiau kilti į kalnus, visiškai nebeliko medžių, pradėjo vėsti.

Įvažiavus į Norvegiją (pirmas kartas – kaip ir Suomija) mus pasveikino stiprus lietus, temperatūros pažemėjimas iki +4. Nėrėme į debesį ir, gana greitai nusileidę iki jūros lygio, pasiekėme Narviką. Lofotenų salose saulė žeme irgi nesiridinėjo.

Mūsų draugai su tabletėmis buvo nusibeldę beveik iki pat salyno smaigalio – Fredvang miestelio. Nors pasitaikė lietinga diena, bet važiuojant iki jų, vis tiek vėrėsi fantastiški vaizdai. Jau susitikus ir pabendravus su draugais – sužinojome, kad vakar salyne siautė audra, buvo daug lietaus. Tai jautėsi iš žlegsinčios po kojomis žolės. Buvo vėsoka, šlapiame kempinge palapinėje nelabai norėjome nakvoti, tai vykome nakvynės ieškoti į pačioje salyno pabaigoje esantį Å miestelį. Pavyko trečias mėginimas, kai buvome pasiryžę miegoti nors ir palapinėje, nes visur pilna turistų. Anot registratūros darbuotojos, mums nerealiai pasisekė, nes piko metu nerezervavus iš anksto gauti namelį praktiškai neįmanoma. Orų prognozė rytojui nieko gero nežadėjo, tai namuką užsakėm dviem dienom (po 30 Eur žmogui naktis). O namukas buvo ne bet kur, o ant vandenyno uolų ir su vaizdu į tolėliau esančias salas, pasiekiamas tik vandeniu.

Su lakia vaizduote ir fantazija, galėjai ilgai įsižiūrėjęs į vandenyno tolį ir nardantį banginį pamatyti… na, nepamatėm 🙂 …Pasiekėme tolimiausią kelionės tašką, vaistus gavome pačiu laiku, namukas buvo šildomas(!), už lango tyvuliavo vandenynas, kuriuo retkarčiais į tas tolimesnes salas praplaukdavo kateriai. Jaučiausi tikrai pasiekęs Pasaulio ar bent Europos pakraštį 🙂

Kitas rytas, kaip ir prognozuota, vėl buvo lietingas. Vaistai situaciją žymiai pagerino, tad išsiruošėme į nedidelį kalnų žygelį Å miestelio apylinkėse. Per porą valandų, žliugsint po žoles ir samanas, o iš viršaus purškiant nuolatiniam dušui, sušlapo batai ir rūbai, tai grįžome į šildomą namelį jų džiovinti.

Vėliau aplankėme fotogenišką Reine miestelį. Dėl blogo oro nusprendžiau nekopti į šalia Reine esančią viršūnę, nuo kurios atsiveriantis vaizdas buvo įstrigęs mano atmintyje.

Kita diena pagaliau išaušo saulėta. Palikome savo šiltąjį namuką. Galima sakyti, kad netikėtai nusprendėme kopti ne į viršūnę prie Reine, kurią planavau čia važiuodamas. Tai įtakojo Inga, su kuria ryte vėl trumpai susitikome dėl vaistų papildymo, nes jie tikrai gydė žmoną. Jų grupė ėjo gana lengvu maršrutu į Kvalvika Beach. Manasis Reinebringen maršrutas žemėlapyje buvo kvalifikuotas kaip sunkiausias, Kvalvika – pats lengviausias. Pagalvojau apie žmoną ir Vytą, kad jiems pirmasis maršrutas po liūčių bus per sunkus. Tad žaibiškai nusprendėme, kad einame kartu su Ingos grupe. Ir po valandėlės pamatėme, kad tikrai neklydome. Kvalvika paliko patį didžiausią įspūdį visos kelionės metu. Žiauriai gražus laukinis paplūdimys, pasiekiamas tik įveikus kalnų perėją arba su kajakais atplaukiant iš vandenyno pusės. Nei automobiliu, nei dviračiu čia neatvažiuosi. Tą paplūdimį iki šiol prisimenu labai dažnai. Manau, kad tai aplamai viena nuostabiausių vietų, kuriose esu buvęs.

Vakarop įsikūrėme Flakstad kempinge(6 Eur), įsikūrusiame prie vandenyno. Nors diena buvo šilta (+25), bet maudynėms vanduo vis tik per šaltas. Vandenyje mirko tik banglentininkai ir vaikai su hidrokostiumais . Paplūdimyje rankiojome kriaukles, pasitaikė ir jūros žvaigždžių.

Gamtos peizažas nuspalvintas poliarinės nakties suteikiamomis spalvomis buvo nepakartojamas . Vakare paplūdimyje lengvai papiknikavome. Tiesa, ilgokai, nes nakties ženklų nesimatė jokių – pritemę buvo tik kokiai 20 minučių.

Kitą dieną mūsų maršrutas pasisuko namų kryptimi. Aplankėme mažą , tarp uolų įsispraudusį Nusfjord žvejų kaimelį. Nustebino faktas, kad vietos bendruomenė ima mokestį už įėjimą į centrinę kaimelio teritoriją. Sumokėjome po 5 Eurus žmogui. Bet miestelis gražus, už lankytojų pinigus įrengtas muziejus, kurio žuvies apdorojimo salėje įrengtoje kino salėje rodomas dokumentinis filmas apie miestelio žvejų gyvenimą visus metus. Nepaisant komercializacijos, kaimelis paliko šiltą įspūdį.

Taip pat aplankėme dar vieną, tik didesnį žvejų miestelį Henningsvær. O šis miestelis man nebepasirodė toks jaukus. Nors galiu klysti.

Buvome sustoje įmerkti kojas į šaltą vandenį. Nes buvo jau net ne šilta, o karšta. Mašinos termometras vienąsyk fiksavo net +29 laipsnius. Prisiminus koks oras buvo įvažiuojant į Norvegiją, šiandieną buvo tropikai.

Vinguriuodami tarp kalnų artėjome prie žemyninės Norvegijos Narviko miesto. Prie jo aptikome miške įdomų kempingą, o jei tiksliau – tai jo šeimininką ar darbuotoją. Tai buvo toks nedidelis kempingas.

Palengva įvažinėjau į teritoriją, kai iš pastato mojuodamas rankomis ir kažką aiškindamas išbėgo žmogus, išvaizda primenantis seniai šlovę pamiršusį rokerį arba benamį. Na, mūsų supratimu :-). Pribėgo prie mašinos lango, greitai pasakė nakvynės kainą. Klausėme ar dušai yra, ar reikia žetonų ir pan. Jis vėl greitai atsakė „All for free“. Sumokėjome (7 Eurus žmogui) tiesiai per mašinos langą – be jokių kasos aparatų ir čekių. Klausėme, kur galima statyti palapinę. Tai tik ranka numojo „All“. Tada ir mes paprasčiau pradėjome žiūrėti į visą šį reikalą. Dušai, tualetai pasirodė visiškai nauji ir labai tvarkingi. Ne tokie kaip šeimininkas/darbuotojas 🙂
Vinguriavome vaizdingu keliu žemynine Norvegija į pietus iki Fauske miesto, nuo kurio sukome pažiūrėti galingiausios pasaulyje vandenynų potvynių atoslūgių srovės Saltstraumen. Šiame kelyje tik vieną kartą reikėjo keltis mokamu keltu (18Eur) per fjordą.

Sūkurius apžiūrėjome ir iš viršaus – nuo tilto, ir iš apačios – nuo kranto. Gana įspūdingas reginys – bangos čia ritosi visomis įmanomomis kryptimis, prieštaraujančiomis visiems mums žinomiems dėsniams.

Jei norisi aštresnių įspūdžių, galima su galingais kateriais paplaukioti per tuos sūkurius. Bet pamačius, kaip tie kateriai šokinėja per verpetus kažkodėl geriau norėjosi likti krante ir tuos pinigus išleisti pvz. ledams 🙂 Iš Saltstraumen išvažiavome nedideliu, bet vaizdingu 812 keliu link Rognan. Ties Junkerdal kalnų kurortu kilome aukštyn ir neužilgo įvažiavome į Švediją. O šitoje vietoje jau keliavome visiškai vieni, aplink nei gyvos dvasios, tundra. Užtat labai gražu.

Nakvynę radome pirmu bandymu – moderniame ir tvarkingame Camp Gielas Arvidsjaur mieste.

Kitą dieną vėl grįžome į Suomiją. Nenorėjome važiuoti tuo pačiu nuobodžiu keliu, kuriuo atvykome, tai riedėjome keliu, vedančiu šalia Botnijos įlankos. Deja, bet ir naujas maršrutas nepakeitė susiformavusio blankaus Suomijos įspūdžio. Nakvojome Vaasa miesto kempinge. Čia namukai buvo tokie jau padėvėti, menantys buvusią prabangą, dvelkiantys ne itin maloniu senų čiužinių ir pelėsių kvapu. Nuėję prie vandens palydėjome saulę.

Šiame kempinge pastebėjau, kad suomiai, gyvenantys kaimyniniuose namukuose, poilsio neįsivaizduoja be stipraus alkoholio. Mūsų kaimynus, sėdinčius namuko terasoje ir gurkšnojančius degtinę ir brendį, aptikau net pusę penkių ryte (nuo 17 val. popiet 🙂 , kai sliūkinau užsimiegojęs į WC. Ištvermingi, pagalvojau, suomiai…
Anksti ryte pūkštelėjau į Botnijos įlankos bangas ir kelionę tęsėme link Helsinkio. Sostinėje iškilo netikėta problema – vietoje vienų kempingų, pagal turimus adresus, stūksojo daugiaaukščiai namai, kiti buvo perpildyti ir mums neatsirado nei mažiausio lopinėlio. Tada greitai per bookingą užsisakėme apartamentus už 105Eur šalia kažkokio narkomanų parkelio. Jame mačiau tiek švirkštų ir nuorūkų vienoje vietoje, kad per visą gyvenimą tiek turbūt nebuvau matęs. Aplink slankiojo gyvenimo palaužtos žmogystos, parkelyje ant suoliuko vietiniai benamiai gėrė alų, gatve prabėgo keistai besišypsantis ir gestikuliuojantis rankomis neaiškaus amžiaus vyras… Pagalvojau, kad džiaugsiuosi ryte radęs sveiką mašiną – ji stovėjo gatvėje, prie pat to parkelio, nes kieme aikštelės nebuvo.
Ryte viskas tvarkoje. Keltas į Taliną buvo vakare, tai turėjome visą laisvą dieną. Pastatę mašiną prie keltų terminalo nusprendėme aplankyti Suomenlinna tvirtovę, išsidėsčiusią šešiose salose, kurias matėme įplaukdami į Helsinkį. Ją statyti pradėjo švedai, vėliau ji atiteko rusams. Ganėtinai įdomu buvo pavaikščioti šiais istorijos labirintais.

Žmonai atsinaujino danties skausmas – baigėsi turėti vaistai ir jų efektas. Gerai, kad namai jau ranka pasiekiami. Buvo jau atsibodę sukti tuos pačius ratus po miestą – kiek to Helsinkio tėra – reikėjo užmušti laiką iki kelto.

Vakare išplaukdami denyje stebėjome gražią Helsinkio panoramą.

Atplaukus į Taliną likome nakvoti kelte.
Ryte uždegus kajutėje šviesą pamačiau žmonos sutinusį žandą… Akimirksniu supratau – turime atsidurti Lietuvoje kuo greičiau. Važiuojant susitarėme su specialistais, kad mus tikrai priims. Važiavau greitai, policijos nebuvo, radarai nenufotografavo. Vytas juokavo, kad nespėjo net pastebėti kada kirtome Latvijos ir Lietuvos sienas. Palangoje, prie gydytojo kabineto durų, sėdėjome jau po 6 valandų. Viskas baigėsi laimingai. Pamoka skaudi, bet visam gyvenimui – jei namie pakilnojai antibiotikų pakuotę, tai mesk ją į kelioninę vaistinėlę, o ne atgal į stalčių… Gerai, kad blogiausi momentai buvo kelionės pradžioje ir pabaigoje, o ne Lofotenų salose…
P.S. Kvalvika yra nereali 🙂

14 thoughts on “Norvegija: Lofotenų salynas”
  1. Na, iš vienos pusės tikrai suprantu autorę, iš kitos – tarsi ir nevisai. Aš daug kartų buvau Gruzijoje ir jau pirmame savo rašinyje minėjau, kad tai sudėtinga šalis. LABAI SUDĖTINGA. Joje atvykėlis gali būti apdovanotas, ir…netekti gyvybės. Yra pasaulyje šalių, apie kurias, prieš į jas važiuojant reikia labai labai pasiruošti. Gruzija, man atrodo, yra būtent iš tokių.
    Nemėginsiu teisinti gruzinų, pilnai suprantu kas ten vyko. Galiu tik numanyti, kad tame viešbutyje apsistoja daug merginų, kurios atvyksta nebūtinai miestų apžiūrėti. Tarybiniais laikais į Tbilisio turistinę bazę gruzinai voromis varė, ir jie ten tikrai gaudavo tai visko – ko norėjo.
    Aš galvoju, kad Gruzija iš tiesų yra ta šalis, į kurią vienai merginai tikrai nedera važiuoti, dar per anksti.
    Na, o juokais galiu pridurti tik tiek, kad Capuccino nebūtina ieškoti ne tik Gruzijoje, o ir daugelyje egzotiškų pasaulio šalių.

2. Ačiū už komentarus. Žinoma, tai mano subjektyvi nuomonė ir individualus patyrimas. Tiesiog daugelis dalykų ten man pasirodė kvaili ir erzinantys. Bet kiekvienas turime savo mėgiamas valstybes. Ką žavi Afrikos safariai, ką Prancūzija, ką Indija ir t.t. Lygiai taip pat kažką žavi ir Gruzija. Tai mano individualus patyrimas. Bet kai delfi skaitau, koks nuostabus Gruzijos aptarnavimas ir kokie žmonės svetingi, mane persmelkia visai kitokia patirtis, kuri irgi turi teisę būti išsakyta. 🙂

3. Aišku, kad reikia ir tokių pasakojimų – kai žinai kaip gali būti, tam nusiteiki ir tie nesusipratimai kelia ne pasipiktinimą, o juoką. Taip pat girdėjau, kad jie ten beveik visi yra ,,profesionalūs gidai” labai rimtai įsitikinę, kad gali aprodyt šalį, o dažniausiai ta jų ekskursija baigiasi kokiam nors kaime, pas gimines, besaikiu vyno gėrimu :))

4. Mano patyrimas kitoks, tik, žinoma, gyvenom pas draugus. Bet iš kitos pusės, tai radau vien tik juodą negatyvą, neskaitant mažyčio trupinėlio gražios gamtos ir tikrai kilo klausimas, ar autorė nesidomėjo kas tai per šalis ir kas ten vyksta prieš vykdama?

Ir dar vienas menkas pastebėjimas- gruzinai nekalba angliškai. Na daugelyje šalių nekalba angliškai, pas mus irgi ne išimtis. Čia man kažkiek panašu, kai rusai grįžę sako, kad ten nekalba rusiškai ir meniu bei televizijos programų rusų kalba nėra)))

5. Tikrai sutinku su tuo, kad kiekvienas rašo savaip. Tai gerai. Tik noriu dar kartą pabrėžti, kad Gruzija tikrai yra labai unikali, sunkiai suvokiama šalis. Mes į demonstracijas su peiliais neinam, jie mūsų niekada nesupras – kodėl neinam. Ir jau visai mums europiečiams keistas atsitikimas: gruzinas myli atvykėlę iš mūsų kraštų moterį ir pastoviai kartoja:”Aš ne su tavimi myliuosi, aš myliu savo žmoną”. Tai ne anekdotas.
    Yra buvę begalė gražių ir labai negražių nutikimų Gruzijoje, visko nepapasakosi.

6. Na aš domiuosi pasauliu apskritai, kalbant apie Gruziją tai domėjausi daugiausiai politine padėtimi, karu ir t.t. Bet kaip man reikėjo pasiruošti tam, kad prie manęs priekabiaus personalas? Tokių dalykų aš negalėjau numatyti. Tikėjausi, kad jie pažengę labiau. Apskritai, daugelis dalykų ten, man priminė patirtį Ukrainoje. Matyt, šios valstybės tiesiog ne man 🙂 Tikrai bandžiau sugalvoti kas man ten patiko, kad pasakojimas būtų įvairiapusiškesnis. Labai nuoširdžiai atsakau, kad man asmeniškai padėtį gerino tik gera kompanija. Tas pats Batumi yra didelė Palanga, kur kainos labai nutolusios nuo Gruzijos ekonominio lygio ir vertės, kurią jie suteikia tau, kaip turistui.

7. Ačiū, Ginger, už pasakojimą. Man labai patiko jūsų aprašymas ir jūsų vertinimas. Jūs patyrėte kultūrinį šoką. Šiek tiek gaila, kad kiti keliautojai komentuodami tarsi privertė jus teisintis, kodėl vertinate būtent taip, o ne kitaip, o juk taip neturėtų būti 🙂 Tie kultūriniai savitumai kartais tiesiog negali būti suvokti, juos arba priimi, arba ne. Gal jie taip supranta svetingumą – sėdėti prie durų. Akivaizdu, kad Gruzija dar tradicinė, patriarchalinė visuomenė, kurioje moteris be vyro negali, kuriai reikalinga apsauga ir jos darbas aptarnaujant vyrą (plačiąja prasme, nuo maisto gaminimo iki…). Mes tikrai lyčių vaidmenų požiūriu pajudėjome link egalitarinių – lygių – santykių, ten dar ne ir neaišku, ar tai visuomenei to pajudėjimo reikia. Bet kokių atveju, jūsų patirtis ir įžvalgos man buvo fantastinės, gavau daug sociologinės medžiagos 🙂

8. Sveiki, gerai kai yra visokių nuomonių ir patyrimų, prieš važiuodamas tu jau galėsi susidaryti realesnį vaizdą. Mano šeimą visų išgirtoje Kretoje taip išdūrė, kad nors ir praėjo 8 metai vis tiek kartėlis liko. Bet tai yra kelionės ir tik per jas mes pamatome kokia graži yra planeta.
    Gražių kelionių!

9. Ačiū už pasakojimą! Senokai svajojam aplankyt Gruziją. Turėjau įtarimų, kad nėra ten viskas taip, kaip kartais gali pasirodyti. Perskaitęs aprašymą nuvažiuoti ten be vaikų noriu dar labiau, negu anksčiau, vien tam, kad prisimint, kaip gerai mes gyvenam. Tačiau su vaikais – tikrai ne 🙂

10. Gruzijoje buvau seniai. Manau, kad ten verta važiuoti būtent dėl tos kitokios kultūros, kuri autorei taip nepatiko. Taip pat ten kalnuose labai gražu, taigi verta važiuoti mėgstantiems kalnus. Nors, ne ką blogesnių kalnų yra ir arčiau – Slovakijoje ar netgi Lenkijoje. Dar verta važiuoti, jei patinka alkoholįs ir neblogas maistas. O va dėl jūros tai ten važiuoti neverta. Nebent vėlgi patinka „sovietiniai” pliažai, kokį ir mes vis dar tebeturime Palangoje.

11. Geras rant’as, ir iš principo teisingas, nors man pačiam Gruzija tikrai labai patiko. Kita vertus, nemažai sekėsi susidurti su padoriais žmonėmis, kurie pagelbėdavo neprašyti ir dirbo tikrai profesionaliai ir iš širdies, nors, žinoma, buvo ir priešingų pavyzdžių. Bet dėl priekabiavimo – o taip. Vienas pilietis dar ir dabar, praėjus penkiems metams po kelionės, karts nuo karto paskambina mano žmonai, mat ji gi, žinokit, labai primena jo žuvusią žmoną.

Tiksliausiai viską apibūdino Alvydas, ta savo fraze, kad Gruzija – sudėtinga šalis. Tikra teisybė, geriau ir neapibūdinsi. Realiai Gruzija tai yra Lietuva 95-96 metais, tad ši šalis – labai geras indikatorius to, kiek mes pažengėme į priekį ir kaip vistik pas mus šalyje yra gerai, nepaisant nuolatinio erzelio ir nepasitenkinimo „neoriu pragyvenimu”.

Taigi, iš principo autorė teisi. Kita vertus, ir pas mus gali susidurt su buduliais ir personom, kurių IQ daugmaž vienodas su avalynės dydžiu. Nieko nepadarysi, kaip sakė vienas klasikinio filmo herojus, „shit happens”.

12. Kuo toliau į rytus, tuo labiau bendraujama betarpiškai. Kuo vakariau, tuo labiau viskas įsprausta į rėmus. Kuo mažesnis IQ ir mažesnis išsilavinimas, tuo bendravimas betarpiškesnis, mažiau kultūros, braunamasi į žmogaus erdvę. Nemanau, kad ten priekabiavo profesorius.
    Kita vertus, jei viena graži mergina ar moteris nuskrenda į Gruziją, kitko nesitikėčiau. Reikia kompanijos skrendant, kad išvengti dviprasmiškų situacijų.
    Gruzija neabejotini rytai. Tbilisyje gyvenome 3 vyrai draugai sename viešbutyje centre. Lovos tragiškos. Mano draugai tiesiog išėmė čiužinius ir miegojo ant grindų. Grįžta naktį girti slavai, kurie gyveno mūsų kambaryje. Pamato ant grindų, galvojo, kad persigėrė. Gerokai po vidurnakčio triukšmauja, klausia kodėl ant grindų. Mes alkoholio ten beveik nevartojom. Lietuvoje tokia situacija gal neįmanoma. Mes kitiems netrukdome, tai nesukelia kitiems problemų.
    Kitas trumpas momentas: Tbilisyje ištroškome trise. Perkam kažką 3 vienetus vienodus, mums per mažai atiduoda grąžos. Paprašom. Sako, iš kur žinote kiek kainuoja? Mes iš tikrųjų nežinojome, bet suma nesidalija iš 3.
    Kita kelionės patirtis. Buvau kaimyninėje Gruzijai Kaukazo šalyje su grupe. Vietiniai pas mus su brendžiu prisistatė į kambarius. Grupės moterys mielai bendravo ir gėrė. Man nepatiko- pasiimu fotoaparatą ir į miestą.
    Šitoj kelionėj 2 jaunos moterys apsigyveno viešbutyje ir… dingo. Atsirado prieš išvykstant po savaitės. Pasirodo jos atskrido pasimylėti, grįžo laimingos. Viena kruvinom blauzdom (kraujas ne iš sužeidimų). Važiuojame į aerouostą. Aš grupėje buvau išrinktas atsakingu visokiems pinigams, dokumentams. Tikrinu visų pasus autobuse. Pinigai ne svarbiausia kelionėje. Viena iš tų 2 neturi paso. Ką daryti? Nejuokinga. Stojam. Stabdom taksi. Autobusu galim nespėti. Randame pasą jos kambary, lovoj paslėptą, nors nenakvojo. Į lėktuvą visa grupė spėjo. Kitas atvejas buvo Taškente. Buvau grupės vadovas. Dalis grupės iš provincijos gėrė, jų nevežėm į ekskursijas. Atsirado 2 žymiai vyresnės ponios tautietės, priekaištaujančios, kad jų neužimu naktį. Vyriška grupės pusė pasigeria, gaunasi disproporcija. Azija- rytai? Į Gruziją manęs visai netraukia, nors yra pigių skrydžių, mentalitetas suprantamas. Manau pigiai ten prasisukčiau, bet nenoriu.

13. Aš tai perskaičiau labai daug nepasitenkinimo dėl nepasitenkimo. Pradėkim nuo to, kad Gruzijoje nėra blogi keliai. Keliai Lietuvos kelius lenkia gerokai, kas mane labai nustebino. Antra – ten kitokia žmonių kultūra, o vakarų šalims jie atsidarė ne taip senai, tad nieko stebėtino, kad ir elgiasi kiek kitaip. Bet čia irgi kaip ant ko užtaikysi. Ir šiaip, pats pasakojimas persmelktas neigiama emocija su išankstiniu nusistatymu. Tiesa, aš pravariau maršrutu Kutaisis – Mestija – Kutaisis -Batumis – Tbilisis – Kazbegis -Tbilisis -Kutaisis, tai galiu sutikti, jog Kutaisis tikrai ne kokį įspūdį paliko. Tačiau kanjonai, kalvos, olos – 20-40km spinduliu aplink jį- tikrai palieka įspūdį. Tiesiog prieš liejant įtūžį galima paskaityti, ką apie šį miestą rašo kiti turistai. P.S. tame pačiame Kutaisyje aš apsistojau pas žmogų, radau per booking.com. Vaišino vynu, pasisėdėjom kelis vakarus su juo ir jo senais draugais, kepėm šašlą, davė rekomendacijų, kaip geriau keliauti – jokių nusiskundimų. Maistas liuks, bet pagrinde valgiau tai, ką rekomendavo ten buvę lietuviai ir vietose, kur buvo daugiau turistų.

14. Gruzija gal ir svetinga šalis, tačiau jų kultūra labai tradicinė, senoviška ir pietietiška. Apskritai jų kultūroje moterys privalo turėti patroną (globėją). Kažkas panašiaus seniau buvo ir pietų europos kraštuose – kiekviena moteris privalėjo turėti globėja. Kol mergina netekėjus – jos globėjai yra broliai, tėvai, dėdės, pusbroliai. Ir tegul tik kas pabando prie jos papriekabiauti! Poto globėjas tampa vaikinas ar vyras, ir vyro šeima. Todėl prie savo moterų jie nepriekabiauja, nes žino su kuo turės reikalų.

Jų kalboje net yra keiksmažodis, reiškiantis „moterį be patrono” kas iš esmės atitinka mūsų kalboje kekšę arba prostitutė.

Todėl, pamatę merginas iš užsienio be globėjo, jie elgiasi nepagarbiai. Tą reik turėt galvoje važiuojant į gruziją su moteriška kompanija