ZARASAI – MEDUMĖ – BIRKINELI – DAUGPILIS – PREILI – LIVANI – NICGALĖ – DAUGPILIS – ZARASAI

Medumė – pirmasis jūsų sustojimas Latvijoje. Čia galite apžiūrėti 1933 – 1935 m. statytą katalikų bažnyčią.
„Medumu ezeraine“ („Medumės ežerai“) – pats tipiškiausias ežerų ir kalvų kompleksas Augšzemės aukštumoje, kurį, sukurdami įsimintiną kraštovaizdį, sudaro Medumės, Ilgas (Ilzės), Škirtenio ir švariausias bei vienas giliausių (38 m) Latvijoje Sventės ežerai. „Medumu ezeraine“ – kompleksinė gamtinė zona su patraukliu kraštovaizdžiu ir sveiku mikroklimatu.

Daugpiliečiai didžiuojasi, kad Randenė, Vilkumiestė, Vasilevas, mokykla Grivoje – tai vietos, kuriose praėjo garsaus latvių tautos poeto Janio Rainio vaikystė ir jaunystė. Maršrute esantis Birkinelė (Berkenelė) kaimas – taip pat ta vieta, kurioje prabėgo poeto vaikystė. Dabar čia įsteigtas J. Rainio namas – muziejus. Jo ekspozicija skirta ne tik garsiam poetui, bet ir keramikų, jaunų dailininkų darbų bei tautodailininkų kūrybai pristatyti.

*   *   *

Daugpilis – antrasis pagal dydį Latvijos miestas, kadaise vaidinęs svarbų vaidmenį kaip Rusijos armijos tvirtovė. Miestas kelis kartus keitė savo pavadinimą: Dinaburgas (1275 – 1893, su pertraukomis), Borisoglebskas (1656 – 1667), Dvinskas (1893 – 1920), o nuo 1920 – ųjų vadinamas Daugpiliu. Istoriniuose šaltiniuose miestas pirmą kartą paminėtas 1275 m., kada Livonijos ordinas jo magistro Ernsto fon Ratceburgo įsakymu medinės Latgalės pilies vietoje Vecpilsėje pradėjo statyti akmeninę pilį – Dinaburgą. Pažintį su Daugpiliu, siūlome pradėti nuo Vienybės namų (Rigas g. 22a). Tai pats didžiausias miesto pastatas, kuris pastatytas 1937 m. kaip tautos santarvės ir vienybės simbolis. Pradžią šio pastato statybai davė tuometinis šalies prezidentas K. Ulmanis, padėdamas pirmąjį statybos akmenį. Dabar šiame pastate įsikūrė dramos teatras, centrinė Latgalės biblioteka, krašto turizmo informacijos centras ir kitos įstaigos.
Kraštotyros ir meno muziejuje
(Rigas g. 8, www.dnmm.lv) sužinosite ne tik Daugpilio miesto istoriją, bet pažinsite meno pasaulį ir Latgalės gamtą bei galėsite apžiūrėti nuolatinę garsaus dailininko M. Rotko darbų parodą.  Vandentiekio muziejus – retas lankytinas objektas, bet tokį Daugpilyje galite rasti Ūdensvada g. 3, www.daugavpils.udens.lv.
Šventyklų kalva
– unikali vieta, kurioje nedideliu atstumu viena nuo kitos stovi keturių konfesijų maldos namai: stačiatikių, katalikų, sentikių ir liuteronų. Būdami čia pajusite Daugpilio, daugianacionalinio miesto, kultūrų įvairovę.
1905 m. pastatyto Šv. Kankinių Boriso ir Glebo stačiatikių sobor (Tautas g. 2) stogą puošia dešimt didesnių ir mažesnių kupolų. Visos jame esančios ikonos ir freskos yra Kijevo Sofijos soboro ikonų ir freskų kopijos. 2005 – aisiais, jubiliejiniais soboro metais, artėjant Didžiajam pasnikui, maldos namuose pastebėtas paslaptingas reiškinys – verkianti Sarovsko Serafimo ikona. Apie 1905 m. pastatytą Šv. Mergelės Marijos nekalto prasidėjimo katalikų bažnyčią (A. Pumpura g. 11a) byloja senas pasakojimas, kuriame teigiama, kad kadaise jos vietoje buvo ežeras, kuriame nuskendo dvi labai dievobaimingos turtingo pirklio dukros. Sielvarto prislėgtas tėvas išleido visus savo pinigus šiam ežerui nusausinti ir dvibokštei bažnyčiai pastatyti. Pagal architekto V. Neimeno projektą neogotikos stiliuje pastatyta Martyno Liuterio liuteronų bažnyčia (18 Novembra g. 68) 1966 m. buvo paversta sandėliu, o bažnytinėms apeigoms buvo išskirtos kitos patalpos. Tik vėliau šventykla gražinta tikintiesiems. Apsilankę prie Šv. Petro katalikų bažnyčios (Rigas g. 39), negalėsite nepastebėti jos architektūros panašumų su Šv. Petro bazilika Vatikane.
Jeigu domitės žydų kultūra, turite galimybę aplankyti sinagogą (Cietokšnia g. 30), kuri yra vienintelė išlikusi po II pasaulinio karo iš daugiau nei 40-ties anksčiau mieste buvusių žydų maldos namų. Sunaikintos stačiatikių Šv. Kunigaikščio cerkvės vietoje dabar stovi 2004 m. pašventinta stačiatikių Šv. Aleksandro Nevskio koplyčia (Saules g. 20). Medinės architektūros tradicijas pristato stačiatikių Šv. Aleksandro Nevskio cerkvė Garnizono kapinės, kurios baroko stiliaus ikonostasas sukurtas Sankt  Peterburgo meno mokykloje.
Sakralinį Daugpilio miesto palikimą papildo ir pirmosios Daugpilio sentikių bendruomenės maldos namai (A. Puškino g. 15 a.)
XIX a. pagal A. Štaubergo projektą statyta Daugpilio tvirtovė (www.dinaburgascietoksnis.lv) yra vienintelis Rytų Europoje be didesnių pakitimų išlikęs tvirtovės pavyzdys. Jos ansamblį sudaro pagrindinė tvirtovė (citadelė) ir pylimai, 8 bastionai, vidinis gynybinis pylimas su uždaru keltu dešiniajame Dauguvos krante, atskiri tilto sutvirtinimai kairiajame upės krante. Tvirtovės teritorijos planas turi ovalo formą, yra suskirstytas kvartalais, kurių viduryje – kvadratinė paradų aikštė. Aplink tvirtovę grupuojasi kvartalai su administracinėmis ir gyvenamosiomis patalpomis, kurių fasadai turi rusiškojo ampiro stilių. Joje 1737 – 1757 m. veikė baroko stiliaus jėzuitų bažnyčia, kuri 1944 m. buvo sunaikinta, o per tvirtovės vartus ėjo kelias Vilnius – Peterburgas. Nors latviai jugendo stiliaus metropoliu šalia šio stiliaus perlų Prahos ir Vienos įvardija savo sostinę Rygą, jis ryškiu architektūros paveldu pristatomas ir Daugpilio mieste, Rigas ir Saules gatvių pastatuose.
Jugendas
(vok. Jugendstil – jaunystės stilius) yra moderno atmaina architektūroje, taikomojoje dekoratyvinėje dailėje ir grafikoje. Stilius plito XIX a. pabaigoje – XX a. pradžioje Vokietijoje. Jugendo stiliaus pastatai atspindi daugelio architektų individualų stilių, jie įkūnija ir vietinius, ir Europos architektūros bruožus. Neretas žavimės Latvijos keramikų darbais. Jeigu tam nesate abejingas ir jūs, siūlome užsukti į parodų salę „Latgale” (Alejas g. 7) ir taikomojo liaudies meno studiją „Latgale“ (18 Novembra g. 8), kurioje įrengta didžiausia puodų dirbtuvė Latgalėje.

Apžiūrėjus miestą, siūlome pamatyti ir tas vietas, kuriose galėsite pailsėti prieš tolimesnę kelionę. Mėgstamiausia miestelėnų poilsio vieta – Dubrovino parkas, kurį rasite tarp Rigas ir Parades gatvių. Parkas pasodintas 1882 m., o jo kūrime aktyviai dalyvavo ir P. Dubrovinas, 1876 – 1890 m. buvęs miesto meru.
Poilsis prie Stropų ežero (www.stropi.org.lv, www.stropuvilnis.lv) padės pažinti Latgalos gamtą ir suteiks jėgų tolimesnei kelionei. O jeigu nutarsite pailsėti aktyviai – siūlome apsilankyti poilsio centre „City center“ (Viesturo g. 8, www.citycenter.lv), kuriame pajusite ne tik draugišką atmosferą, bet galėsite atsipūsti bare „Arabika“, pavalgyti restorane „Europa“, sužaisti boulingą bei bilijardą arba ledo rūmuose (Stacijas g.45a, www.dlh.lv), kuriuose be ledo arenos, įrengta kavinė, sportinių prekių parduotuvė ir sauna.
Įdomius ir egzotinius gyvūnus galite pamatyti Latgalės zoologijos sode (Vienybas g. 27, www.zoo.dpunet.lv)
Daugiau informacijos Daugpilio krašto turizmo informacijos centre, Rigas g. 22 a, Vienybės namai, www.visitdaugavpils.lv

*   *   *

Preili – Latgalos širdis. Pirmą kartą jos vardas paminėtas 1348 m. Nuo 1828 m. Preili – miestas. 1949 m. miestas tapo rajono centru. Preili miesto šiaurinė dalis – viena iš seniausiai įkurtų vietovių Latvijoje. Miesto istorijoje išskirtinę vietą užima grafų Borchų šeima, kuri miestui paliko pastatų kompleksą ir romantišką parką (Tirgus laukums 1), kuris šalyje yra pripažintas vienu iš vertingiausių. Būdami mieste, aplankykite ir vieną iš gražiausių jo architektūros paminklų – Preili katalikų bažnyčią (Tirgus laukums 11), kurioje 6 valstybinės reikšmės dailės paminklai. Preili istorijos ir taikomosios dailės muziejus (Rainio bulvaras 28), įkurtas 1985 m. Jo ekspozicija pasakoja apie garsaus keramiko P. Černiavskio gyvenimą ir kūrybinę veiklą. Jeigu norite apžiūrėti ekspoziciją „P. Černiavskis – meistras ir asmenybė“, pabandyti savo gebėjimus kūryboje arba įsigyti jau pagamintų gaminių, siūlome aplankyti P. Černiavskio muziejų – dirbtuvę (Talsu g. 21).
Ar tikėjote, kad keliaudami šiuo maršrutu galėsite apsilankyti ir miniatiūrinėje karalystėje (Daugavpils g. 21). Preiloje turėsite galimybę apžiūrėti dvi miniatiūrines skirtingų žemių karalystes ir nusifotografuoti pasidabinus senoviniais apdarais.
Preili sentikių cerkvė
(Elgavas g. 33) – patys naujausi maldos namai Preilos valsčiuje, kurie pastatyti 1996 m.
Daugiau informacijos Preili rajono turizmo informacijos centre, Tirgus laukums 1 , www.preilirp.lv

*   *   *

Livani garsus „Livani stiklo” muziejumi (Zalia g. 23). “Livani stiklo” vazos, indai, žvakidės, žibintai bei kiti stiklo gaminiai jau seniai džiugina akį ir puošia latvių namus. Dabar kiekvienas apsilankęs stiklo fabrike gali stebėti kaip atsiranda stiklo gaminiai, čia galima susipažinti su stiklo dizainu, stiklo mada ir tradicijomis nuo 1887 m., kai Livani buvo pagamintas pirmasis stiklo gaminys.
Latgalės menų ir amatų centro (www.latgalesamatnieki.lv) nuolatinė paroda “Amatai Latgalėje” įrengta seno dvaro ūkiniame pastate. Apsilankę parodoje gali dalyvauti interaktyviame audėjų, keramikų ir stiklapūčių gaminių pristatyme, apžiūrėti menininkų ir amatininkų kūrinius, eksponuojamus naujoje salėje.
Livani meno mokykloje (www.livani-art.lv) siūlome aplankyti Meno parodų salę. Jeigu domitės sakraliniu palikimu, apsilankykite 1929 – 1932 m. statytoje liuteronų bažnyčioje, kurią suprojektavo inžinierius Petersons ir ortodoksų Visų šventųjų bažnyčioje, kurios statybos pradžia 1937-ieji. Po Antrojo Pasaulinio karo ji buvo ne tik nuniokota, bet ir nenaudota. Nuosavybės teisės tikintiesiems gražintos tik 1992 m., o jos atstatimo darbai vyko 1998 -1999 m.
Livani parke stovintis paminklas skirtas miesto išvadavimui 1919 m. Sovietmečiu paminklas buvo nugriautas, o atstatytas 2004 m.
Daugiau informacijos Livani turizmo informacijos centre, Rigas g. 77, www.livani.lv

*   *   *

Ypač didelio dėmesio iš keliaujančių susilaukia unikalūs gamtos tvariniai. Vienas tokių yra Nicgalėje. Tai pats didžiausias Latvijoje akmuo, kuris yra 10,5 m ilgio, 10,4 m pločio ir 174 m3 apimties. Nicgalėje išlikusi ir 1863 m. statyta neogotikos stiliaus bažnyčia.