Vasilijaus Palaimintojo soboras (rus.k. Собор Василия Блаженного) – tai rusų ortodoksų bažnyčia, iškilusi Maskvoje tarp 1555 ir 1561 metų, pagal Ivano Rūsčiojo įsakymą, kuris taip norėjo įamžinti kiekvieną Rusijos-Kazanės karo pergalę. Dabar tai yra vienas iš Maskvos simbolių ir neabejotinai viena iš penkių populiariausių Maskvos turistinių vietų. Atrodo, kad nė vienas kino filmas ar televizijos laida filmuojama šiame megapolyje, negali apsieiti be vaizdingos Vasilijaus soboro scenos užkadros. Vos atvykę čia turistai skuba įsiamžinti šalia spalvotų Katedros kupolų, labai primenančių, iš žemės dygstančius, žaismingus svogūnus. Iki 1600 metų tai buvo aukščiausias miesto pastatas, o tuomet jį aplenkė Ivano Didžiojo varpinės bokštas.

Vasilijaus Palaimintojo soborą rasite įsitaisiusį žiedinėje alėjoje, apjuosusioje visą Maskvos centrą ir įprastai vadinamą Sodo žiedu. Soboro vieta tiksliai žymi geometrinį Maskvos miesto centrą.

Vietiniai gyventojai soborą vadina „Akmenine gėle“. Oficialiai jis pavadintas Vasilijaus Palaimintojo vardu, – tai buvo Šventasis, kuris tariamai padarė įspūdį Ivanui Rūsčiajam, išpranašavęs vieną iš didžiausių Maskvos gaisrų. Po mirties Vasilijus atgulė šiame sobore. Legendoje pasakojama, kad Ivanas Rūstusis išdūrė architektams,  suprojektavusiems šį pastatą, akis, kad jie niekada negalėtų sukurti kažko gražesnio. Panaši legenda supa ir Tadžmahalo statybas. Veikiausiai tai tėra mitas, bet gali būti, kad tokie gandai netgi padėjo Ivanui IV užsitarnauti „Rūsčiojo“ pravardę.

Pradinį Vasilijaus Palaimintojo soborą sudarė 8 unikalios bažnyčios, išsidėsčiusios aplink vieną didesnę centrinę bažnyčią. Dešimta bažnyčia buvo prilipdyta tik 1588 metais.

XVI ir XVII amžiuje Vasilijaus Palaimintojo soboras tapo Dangiškojo miesto simboliu, o vietiniai tuomet jį labiau mėgo vadinti Jeruzale.

Vasilijaus soboras ganėtinai gerai išsilaikė iki mūsų dienų, nepaisant visų miestą siaubusių istorinių karų ir viską niokojusių gaisrų. Ir dabar, stengiantis išlaikyti gerą soboro būklę, bažnyčios nuolat restauruojamos. Naujausia renovacija vyko 2008 metais.

Šiuo metu Vasilijaus Palaimintojo soboras atviras lankytojams trečiadieniais-pirmadieniais nuo 11:00 iki 18:00 val. Žiemą dirba tik iki 17:00 val. Įėjimo kaina: RUB 150 – suaugusiems ir RUB 50 – vaikams bei studentams. Soborą rasite Raudonojoje aikštėje, šalia Kremliaus. Artimiausia Metro stotelė – Revoliucijos aikštė (Ploshchad Revolutsii ).

Soboro viduje yra įkurtas muziejus. Nors iš išorės pastatas atrodo įspūdingiau nei iš vidaus, vis dėl to verta skirti šiek tiek laiko bent trumpam apsilankymui jame. Soboro viduje rasite siaurus, dulkėtus koridorius, spiralės formos medinius laiptus ir įmantrias freskas bei gražias mūrines dekoracijas. O, laiptais pakilę į viršų, išvysite puikiausią megapolio panoramą.

Nepamirškite apsilankyti priešais katedrą įrengtame žaliame sode, kuriame pamatysite kelias įdomias statulas.

Sakoma, kad geriausias laikas aplankyti Maskvą ir Vasilijaus Palaimintojo soborą – vasara. Tuomet mieste šilta, visur aplink žydi gėlės, o vietiniai gyventojai, ištrūkę iš darbų, mėgaujasi puikiu oru.

Nuo 1990 metų kartu su Maskvos Kremliumi ir Raudonąja aikšte Vasilijaus Palaimintojo soboras įrašytas į UNESCO Pasaulio paveldo sąrašą. Lankydamiesi Maskvoje, šio pastato niekaip neliksite nepastebėję ir jo nesumaišysite su niekuo kitu. Soboras primena į dangų kylančias laužo liepsnas, kuriam analogų Rusijos architektūroje nėra.