San Franciskas – tai be galo gražus Amerikos miestas, įsikūręs Ramiojo vandenyno įlankoje.  Turistus žavi į kalvas kylančios siauros ir raitytos šio miesto gatvelės, Alkatraso sala, Golden Gate tiltas, Žvejų prieplauka, kinų kvartalas, Viduržemio jūros stiliumi pastatytas Sausalito uostas. Tačiau, bene didžiausia San Francisko vizitinė kortelė – tai stačiomis jo kalvomis kopiantys ir besileidžiantys senoviniai tramvajai.


San Francisko tramvajai –  šio žavaus miesto istorijos dalelė, tapusi ne tik populiariausia susisiekimo priemone mieste, bet ir pagrindine San Francisko turistine atrakcija – būtina išbandyti pramoga; be kita ko, tramvajai padeda pasiekti ir kitas įdomiausias vietas.


Šiuo metu yra išlikę trys maršrutai, kuriais kursuoja šie nepaprasti ir įdomūs mechanizmai. Du iš šių maršrutų prasideda vienoje ir toje pačioje vietoje – Powell ir Market gatvių sankirtoje, todėl, prieš pasinaudodami jų paslaugomis, įsitikinkite, kad įlipote į jums reikiama kryptimi kursuojančią  transporto priemonę. Atskirti šiuos tramvajus galite iš skirtingų spalvų žymeklių.

  • Maršrutas 1: Powell – Hyde: (žemėlapyje pavaizduotas mėlyna spalva). Šis tramvajus pažymėtas ruda spalva ir kursuoja nuo Market ir Powell gatvių sankirtos iki Vandens parko (Aquatic Park), pravažiuodamas Sąjungos aikštės, Funikulierių muziejaus, Nob Hill‘o, Rusijos kalno, Lombardo gatvės pašone ir maršrutą užbaigdamas Ghirardelli aikštėje.
  • Maršrutas 2: Powell – Mason: (žemėlapyje pavaizduotas geltona spalva). Kursuoja iš Market ir Powell gatvių sankirtos. Važiuoja iki įlankos bei Taylor gatvės. Vykdami juo galite pasiekti Šiaurinį paplūdimį ir Žvejų prieplauką (Fisherman’s Wharf). Šio maršruto tramvajų žymi geltonos spalvos ženklai.
  • Maršrutas 3: Drumm – Van Ness: kursuoja Kalifornijos gatve (žemėlapyje pavaizduotas juoda spalva). Važiuoja pro Finansinį rajoną, Kinų miestelį, Nob Hill‘ą. Jei norite pasivažinėti San Francisko funikulieriumi tik savo malonumui, šis maršrutas jums būtų tinkamiausias, kadangi juo naudojasi daugiau vietiniai gyventojai – rečiau turistai. Jei, važiuodami šiuo maršrutu, norėsite aplankyti Nob Hill‘ą, išlipkite kalvos viršuje ir taip nenualinsite savo kojų, savarankiškai kildami į stačią San Francisko kalvą.

Kiekvienais metais San Francisko tramvajų paslaugomis naudojasi apie du milijonai turistų. Į vieną San Francisko funikulierių gali tilpti apie 60 žmonių, todėl prie jų susidaro eilės.

Į tramvajų galima įlipti galinėse stotelėse arba visose vietose, kur pamatysite baltai-rudai paženklintą tramvajaus stotelę. Pamatę atriedančią transporto priemonę, iš tolo pamokite ranka nuo šaligatvio. Įlipkite tik jai sustojus. Norėdami išlipti iš anksto sušukite „”Next stop, please”.


Pirmą kartą tramvajai išvydo San Francisko gatves, 1873 metais. Šios idėjos autorius – Andrew Hallidie. Pirmąjį tramvajų sukūrė, pamatęs avariją, kai arklių traukiamas vežimas kilo į stačią San Francisko kalvą ir, arkliams pasibaidžius, vežimas pasileido riedėti nuo kalno atbulom, paskui save nusitįsdamas ir vargšus arklius.

Hallidie išradimas netrukus pakeitė San Franciko gyventojų kasdienybę. Jis sukūrė gyvybiškai svarbią San Francisco transporto sistemos grandį, leidžiančią žmonėms apsigyventi ant stačių miesto kalvų, kas iki tol buvo neįmanoma. Vos mieste pasirodė tramvajai, iš karto susilaukė didžiulės sėkmės ir 1890-aisiais jau buvo aštuonios transporto bendrovės, kurios eksploatavo daugiau nei 600 šių mechanizmų ir apjungė beveik 21 skirtingų maršrutų, kurių bendras ilgis sudarė apie 80 kilometrų.


Bilietus galite įsigyti galinėse stotelėse arba iš kontrolieriaus, įlipę į tramvajų. Įsigytas bilietas galioja vienam važiavimui. Jei perlipsite iš vieno tramvajaus į kitą, teks pirkti naują bilietą. Jei planuojate per dieną naudotis tramvajaus paslaugomis daugiau nei du kartus, apsvarstykite galimybę įsigyti „dienos bilietą“,  suteikiantį galimybę neribotai naudotis tramvajais ištisą dieną, ir, kuris galioja  važiuoti mieste kursuojančiais autobusais. Vienkartinio San Francisko tramvajaus bilieto kaina: $5.00. Vaikai iki 5 metų gali važinėti nemokamai. Darbo laikas: nuo 6:00 ryto iki 1:00 nakties.


San Francisko tramvajai išliko pagrindine susisiekimo priemone mieste iki 1906 metų žemės drebėjimo, kurio metu didžioji sistemos dalis buvo sunaikinta.  Vėliau ją pakeitė įprasti geležinkeliai. Išlikę San Francisko tramvajai dabar yra laikomi Nacionalinės reikšmės paminklu. Norėdami sužinoti daugiau apie juos, aplankykite Funikulierių muziejų, įsikūrusį Mason ir Vašingtono gatvių sankirtoje.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *