Ritenas – tai saulės spinduliuose paskendęs plokščiakalnis, įsitaisęs Pietų Tirolyje, prie Riteno kaimelio, į šiaurę nuo Boceno miesto. Įspūdingiausias reginys sutinkamas šioje vietovėje – tai taip vadinamos intriguojančios „Žemės piramidės“ arba „Riteno stulpai“, išsidėstę kalvos šlaituose, maždaug 700 ir 2260 metrų aukštyje virš jūros lygio.

Kai kurie stulpai yra trumpi ir ploni, tačiau yra tokių, kurie siekia net 40 metrų aukštį. Jie stypso grublėto kalno pašlaitėje ir beveik primena vargonų triūbas. Kildami į viršų stulpai siaurėja ir daugelis iš jų savo viršūnėlėse turi po akmeninę kepurėlę, kurios atrodo lyg neįtikėtinas gamtos pokštas.

Riteno stulpai susiformavo per paskutinį ledynmetį. Slinkdami per šį kraštą ledynai su savimi atvilko įvairių dydžių kietų uolienų nuolaužų, o kalnų šlaituose, tirpstantis ledas, paliko storą moreninio molio sluoksnį. Ilgainiui, lietus, plaudamas šį sluoksnį, sukūrė šiuos magiškus Žemės darinius – moreninius stulpus.

Kol sausi moreniniai stulpai yra kieti lyg akmuo, tačiau, skalaujami lietaus, suminkštėja; kartu su vandeniu pamažu nuteka žemyn ir stulpas pamažu tiesiog ištirpsta. Moreninį molį nuo ardomojo lietaus poveikio, kurį laiką apsaugo ant stulpų viršūnėlių pūpsantys dideli rieduliai – svarbiausias moreninių Riteno stulpų elementas, atliekantis skėčio vaidmenį ir apsaugantis moreninius stulpus nuo greito išnykimo. Stulpas gyvuoja tol, kol grybo formos kepurėlė tvirtai stovi jų viršūnėlėje. Joms nukritus, stulpus greitai išardo lietus. Todėl, nors kai kurie Riteno stulpeliai yra net kelių amžių senumo, vis dėl to – tai tik laikinas, nuolat ardomas ir griūnantis gamtos darinys. Toliau veikianti erozija, ir uolienas skalaujantis lietus, galiausiai iš vietovės išplaus visą moreninį molį ir stulpelių nebeliks. Gali būti, kad netolimoje ateityje kepurėti moreniniai Šiaurės Italijos stulpai teliks tik nuotraukų albumuose kaip prisiminimas.

*   *   *

Tokie žemės stulpai nėra dažnas gamtos kūrinys mūsų Planetoje, bet juos galima aptikti dar bent keliose vietovėse. Pamenate, anksčiau Jums jau rašėme apie Velnio miestą (Djavolja Varoš) su panašiais dariniais, esantį Serbijoje. Italijoje tokius stulpus galima pamatyti bent keliose vietose. Šiaurės Italijoje jie vadinami elfais, kitoje“žemės grybais”. Prancūzijos Alpėse aptinkami moreniniai stulpai skambiai vadinami “les demoiselles coiffées”, kas išvertus į lietuvių kalbą reiškia „skrybėlėtos panelės“.

Pačiame Ritene yra trys moreninių stulpų grupės, stypsančios Eizako slėnyje, susigrupavę miškinguose tarpekliuose, kuriuos supa nuostabūs vaizdai.

Kaip pasiekti?

Prieš Pirmąjį pasaulinį karą Pietų Tirolis buvo Austrijos-Vengrijos dalis. Vietovardžiai turi ir vokiškas, ir itališkas formas, pvz., Ritenas itališkai vadinamas Renonu, o Boceno miestas – Bolcanu.

Riteno kaimelį dabar nesudėtingai pasieksite geležinkeliu, nutiestu 1907 metais. Iki tol, ši vaizdinga vietovė buvo sunkiai prieinama išorinio pasaulio gyventojams. 1971 metais taip pat buvo nutiestas asfaltuotas kelias, todėl Riteną pasiekti dabar yra visai paprasta.

Mūsų žemėlapyje nurodytos Riteno miestelio koordinatės. O piramidės sutinkamos, bent keliose Riteno vietose. Jas rasite šiame žemėlapyje: