Viduržemio jūros viduryje, tarp Sicilijos ir Tuniso yra nedidelis žemės lopinėlis, vadinamas Malta. Mažą Maltos respubliką sudaro septynios salos, užimančios net 200 kartų mažesnį plotą nei Lietuva. Tik trys didžiausios salos – Malta, Gozas ir Kominas – yra gyvenamos.

Visas salas supa uolėta pakrantė, tarp kurių įsispraudę nedidelės įlankos su jaukiais paplūdimiais. Tai puiki vieta praleisti atostogų savaitę. Vieni geriausių ir jaukiausių smėlėtų Maltos paplūdimių yra: Auksinis, Maliehos, Gražusis, Rojaus ir Inkaro.

Malta – graži, šilta ir saulėta sala. Klimatas tipiškas Viduržemio jūros regionui – vasaros yra šiltos, saulėtos ir sausos, o žiemos – švelnios ir drėgnos, kur temperatūra retai kada nukrenta žemiau +15°C net ir sausio mėnesį. Tad maudynių sezonas Maltoje tęsiasi beveik ištisus metus ir tai tikras atostogautojų paplūdimiuose ir nardytojų rojus.

Tačiau ši nepaprasta šalis gali pasigirti ne tik puikiu oru ir gelsvo smėlio paplūdimiais, išsipusčiusiais egzotinėmis palmėmis. Malta – tai kur kas daugiau nei įprastas turistinis kurortas. Retai, kur dar galima išvysti tiek daug įvairių gamtos ir architektūros stebuklų viename nedideliame plote, nei Maltoje. Lankytinų vietų čia begalė! Tai tikras muziejus po atviru dangumi.

Malta, įsitaisusi pačioje Viduržemio jūros širdyje, nuo senų laikų buvo civilizacijų katilas, kuriame savo įtaką stengėsi įtvirtinti ir plėsti įvairios tautos. Saloje šeimininkavo finikiečiai, romėnai, arabai, normandai, ispanai. XVI amžiuje įsiviešpatavo Šv. Jono riterių ordinas. Paskui sala tapo Britų imperijos dalimi ir nepriklausomybę gavo tik 1964 metais. Todėl Maltoje gausu istorinių paminklų, prieš tūkstančius metų pastatytų šventyklų, muziejų ir bažnyčių, kurių melsvi kupolai puošia žalias Maltos kalvas ir yra matomi iš tolimiausių salos vietų. Mal­ta – labai re­li­gin­ga ša­lis ir joje priskaičiuojama daugiau kaip 550 kata­li­kų baž­ny­čių.

Maltoje yra išlikusios paslaptingų megalitinių šventyklų liekanos. Tai labai unikalūs statiniai, pastatyti prieš maždaug 6000 ar 7000 metų. Rekomenduojama jas aplankyti ankstyvą rytą ar vakare, kuomet šventyklos paskęsta magiškuose saulės spinduliuose ir aplink save sukuria paslaptingą aurą.

Keliaudami Maltos pakante kai kuriose vietose galite išvysti keistas akmenyse paliktas vėžias. Manoma, kad tai kelio liekanos, kuriuo maltiečiai seniau transportuodavo akmeninius luitus šventyklų statyboms. Bene magišiausia šventykla vadinama Hal Saflyniu arba dar kitaip Hipoglėjumi. Kadaise tai buvo moterų žynių mokykla, o Hal Saflynio požemis dabar yra vienintelė pasaulyje priešistorės požeminė šventykla.

*   *   *

Malta – labai maža sala ir yra tankiai apgyvendinta bei urbanizuota. Ištisi plotai apstatyti namais, tarp kurių vinguriuoja siaurų gatvelių labirintai.

Visi Maltos miestai yra labai senoviški. Maltos sostinė ir svarbiausias uostas – Valeta, kuriame vyrauja baroko bruožai ir puošia nuo XVI amžiaus išlikę pastatai. Visas Valetos miestas tiesiog nusėtas architektūriniais paminklais. Verta atkreipti dėmesį į pirmąją šio miesto Dievo Motinos Pergalės katedrą ir San Franġisk t’Assisi šventyklą. Paigrožėkite Ta’ Ġieżu ir Karmelitų bažnyčia ar didingais Ordino Didžiųjų magistrų rūmais ir Šv.Elnio fortu. Sakoma, kad Valeta buvo statytas “džentelmenų džentelmenams miestas”. Iš ties, tai yra pirmasis ant braižybos lentos suplanuotas ir pastatytas Naujųjų laikų miestas.

Verta aplankyti viduramžių miestą ir istorinę Maltos sostinę – Mdiną, kurioje vyrauja neįprastas normanų ir baroko architektūros junginys. Pagrindiniai lankytini objektai Šv. Pauliaus katedra, Vilhenos rūmai, Normanų rūmai, Benediktų ir Karmelitų vienuolynai, Šv. Agotos ir Šv. Mykolo koplytėlės bei Gamtos mokslų muziejus. Mdina dažnai vadinama „tyliuoju miestu”. Čia ramu ir niekas niekur niekada neskuba.

Taip pat apsilankykite mažame, bet labai turtingame senoviniame Birgu mieste, kuris buvo itin svarbiu centru viduramžiais. Svarbiausias šio miesto statinys – Šv. Angelo fortas, kuris suvaidino labai svarbų vaidmenį Maltos puolime 1565-aisiais metais.

Iš kurortinių Maltos miestelių be galo populiarus – Budžibas, kuriame gausu viešbučių ir visokiausių pramogų turistams. Tuo tarpu aktyviausiu naktiniu gyvenimu gali pasigirti San Džulije kurortas, kuriame gausu restoranų, naktinių klubų ir diskotekų. Ramesniam poilsiui rekomenduojama Malieha, kur galima ramiai pasinerti į skaidrios jūros glamones su ilgiausiais smėlėtais paplūdimiais kurorto įlankose.

Vieną dieną Maltoje verta paskirti Gozo salai. Į ją kursuoja nedidukai keltai iš daugelių uostų. Pagrindinės įdomiausios lankytinos vietos šioje saloje: Gozo sostinė Viktorija ir San Lorenzo miestelis šalia, kurio būtinai aplankykite Žydrąjį langą (angl.k Azure Window). Čia kievieną pakerės iš jūros pūpsančios vandens išgraužtos uolos ir olų išraižyta pakrante.

Taip pat visai šalia yra taip vadinama Vidinė jūra (angl.k. Inland Sea), kur per siaurą tarpą tarp uolų, jūros vanduo plūsta į vaizdingą vandens telkinį. jūros į vandens telkinį patenka per siaurą tarpą tarp uolų.

Tuo tarpu Komino sala populiari turistų tarpe dėl Žydrosios lagūnos. Tai vaizdinga įlanka mažai urbanizuotoje saloje. Sakoma, kad čia vanduo skaidriausias ir žydriausias visoje Viduržiemio jūroje.

*   *   *

Po Maltą paprasčiausia ir įdomiausia keliauti oranžiniu autobusu, kuris galena turistus į bent kurią salos vietą. Šie ryškūs, gėlėmis išmarginti autobusai yra tikra Maltos pažiba ir pasididžiavimas. Jie yra tapę Maltos simboliu. Tiesa, nuo praeitų metų juos pamažu išstumia naujieji.

Eismas Maltoje vyksta priešinga puse, kaip Britanijoje.

Malta laikoma viena saugiausių Pasaulyje šalių. Čia teka lėtas gyvenimo ritmas. Niekas niekur neskuba ir laikas sulėtina savo žingsnį. Nuo 13 iki 16 įprastai tęsiasi siesta.

Maltos gyventojai svetingi, draugiški ir nuoširdūs. Tai, net ir būdami toli nuo namų, suteikia jaukumo ir malonumo jausmą, bei leidžia pamiršiti kasdieninius rūpesčius.

*   *   *
Mal­tos ku­li­na­ri­jos pa­vel­dą įtakojo kai­my­ni­nės ša­lys. Čia mė­gia­mos pi­cos ir spa­ge­čiai. Dažnai valgomis daržovių sriubos ar žuvienė. Populiarūs žu­vies ir jū­ros gė­ry­bių pa­tie­ka­lai. Ver­ti­na­ma triu­šie­na. Triušio troškinys (malt.k. Stuffat Tal-Fenek) yra nacionalinis Maltos patiekalas.

Ne menkiau vertinami įdaryti patiekalai. Po­pu­lia­riau­sias skanėstas smaližiams – ara­biš­ka nuga su mig­do­lais ar lazdy­nų rie­šu­tais.

Nuo gegužės 3 dienos Maltą bus galima pasiekti tiesioginiu skrydžiu lėktuvu iš Kauno oro uosto. Skrydžiai bus vykdomi ketvirtadieniais ir sekmadieniais. Pigių skrydžių į Maltą teiraukitės el.paštu: [email protected]