Prisipažinkime, keliaudami automobiliu dažnai važiuojame pro Lenkiją, bet tikrai labai retai pasidomime įdomesnėmis jos lankytinomis vietomis. O pasirodo čia taip pat esama daug įdomių objektų. Štai prie Opatovo Kšemionkų kaimo (lenk.k. Krzemionki), įsikūrusio į pietus nuo Varšuvos, šalia Švento Kryžiaus Ostroveco, galima rasti išlikusias įdomias neolito laikų šachtines titnago kasyklas, kuriose dabar yra įkurtas muziejus, viliojantis turistus turtinga ekspozicija.

Kšemionkų titnago kasyklos yra priskiriamos piltuvėlinės keramikos archeologinei kultūrai ir tai yra viena didžiausių šios kultūros titnago kasyklų kompleksų, aptiktų Europoje.

1922 metais Kšemionkuose geologas Jan Samsonowicz atrado apie 700 šachtų. Dabar šachtų Kšemionkuose priskaičiuota daugiau nei 4000 ir jos užima apie 78,5 ha plotą. Kšemionkų šachtų skersmuo siekia nuo 25 iki 180 metrų pločio ir yra 2-9 metrų gylio. Kai kurios šachtos yra sujungtos siaurais požeminiais takais, kurių labirintai sudaro maždaug 4,5 kilometrus. Juose buvo aptikta senovės kasybos įrankių ir titnaginių kirvių, o ant kai kurių sienų rasta priešistorinių piešinių.

Manoma, kad Kšemionkų titnago kasyklos buvo eksploatuojamos maždaug IV-II a.pr.Kr., o veikti nustojo maždaug 1800-1600 metais pr.Kr.

Netoli Kšemionkų titnago kasyklų  rasta Čmieluvo gyvenvietė su dirbtuvėmis, kuriose buvo gaminami titnaginiai kirviai, naudoti Šiaurės Europoje, nutolusioje net 660 km nuo Kšemionkų. Manoma, kad medžiagos šiems įrankiams gaminti buvo išgaunamos iš Kšemionkų titnago kasyklų.

1967 metais Kšemionkų titnago kasyklos paskelbtos archeologinių rezervatu, o 1995 – gamtos rezervatu.

Turistai kasyklas pradėjo lankyti nuo XIX amžiaus vidurio, tačiau masiniam turizmui duris atvėrė tik 1985 metais. Dabar Kšemionkų kasyklose turistams yra parengti du turistiniai maršrutai ir atidarytas muziejus, su turtinga ekspozicija.

Kšemionkai – tai unikali Lenkijos priešistorinė titnago kasykla. Nepravažiuokite pro šalį – aplankykite.