Nuošalioje Airijos vietovėje į šiaurės rytus nuo Mohero uolų viešpatauja akmuo. Tai – Barenas (angl.k. The Burren), 360 kv.km. milžiniškų kalkakmenio terasų, kopiančių į skalūnu dengtą Sliv Elvos viršūnę (345 m), ruožas.

Prieš kokius 15 tūkst. metų ledas išgraužė šias perkreiptų formų terasas, pavertęs jas vienu jauniausių Europos gamtovaizdžių.

Stambūs rieduliai, kuriuos paliko paskutinis ledynmetis, suteikia raižytoms kalkakmenio plokštėms nežemišką vaizdą. Iš tolo Barenas atrodo vertas apibūdinimo, kurį išsakė Edmundas Ludlow, vienas iš Oliverio Cromvellio generolų: „… čia nėra nei pakankamai vandens žmogui paskandinti, nei medžio jam pakarti, nei ganėtinai žemės jam palaidoti.“ Tačiau čia yra ganyklų ir pušynų, ir vienur kitur akmeninėse terasose šaknis įleidęs lazdynas ir kadagys.

O toje pilkoje akmens platybėje įtrūkių ir siaurų plušių tinklas išlaiko daugybę įvairių augalų, stebuklingai įsitvirtinusių mažyčiuose dirvos ruoželiuose. Jie paverčia terasas rojumi gamtos mylėtojams, nes švelnus, drėgnas klimatas sykiu su uolų prieglobsčiu sukuria išskirtines sąlygas, kuriose vieni šalia kitų tarpsta Viduržemio jūros, alpiniai ir net arktiniai augalai, tokie kaip kraujo spalvos snaputis, kalninė žiognagė ir gencijonas.

Lietaus vanduo nesusigeria į uolų paviršių, bet prasiskverbia pro įskilas bei plyšius, įsigrauždamas į uolienas ir kasdamas griovius bei urvus, o kartais vanduo susitelkia į trumpalaikius ežerus, vadinamus turlough. Speleologai ištyrė daugybę kilometrų vingiuojančių tunelių, vedančių gilyn į Sliv Elvos šoną. Viename visiems atvirame Elvio urve yra 1000 m koridorių, vedančių į erdvius urvus, apaugusius stalaktitais ir stalagmitais.

Akmeninių kapų ir fortų, atsiskyrėlių gyvenviečių, pilių griuvėsiai ir beveik 3000 įvairiausių kitų istorinių paminklų, skaičiuojančių net 6000 metų amžių, patvirtina, kad žmonės šiuose nepaprastuose uolų soduose gyveno tūkstančius metų. Iš tikrųjų kai kurie mokslininkai uolų plikumą net aiškina erozija, kurią sukėlė miškų kirtimas priešistoriniais laikais.

Tai – iš ties keistas ir, tuo pačiu metu, nepaprastai gražus ir su niekuo nesulyginamas kraštovaizdis, nuo 2011 metų saugomas UNESCO.

Daugiau informacijos rasite: www.cliffsofmoher.ie, www.burrengeopark.ie ir www.burrennationalpark.ie