1940 metų rugsėjo 12 dieną būrelis vaikų, pabėgusių iš pamokų, šalia Vezero upės, aptiko nepaprastais piešiniais išmargintą urvą. Apie šį neįprastą atradimą tuoj pat papasakojo savo mokytojui, kuris apsilankęs urve iš karto suprato šio atradimo svarbą. 1940 metų gruodį Lasko urvas jau buvo paskelbtas istoriniu paminklu.

Lasko urvą galima rasti Pietų Prancūzijoje netoli Montinjako miesto. Šuoliuojantys arkliai, elniai, kalnų ožiai ir bizonai išmarginę uolų sienas, kitados buvo įprastas reginys. Bet iš daugelio šių laikų Prancūzijos teritorijoje aptinkamų, priešistoriniais piešiniais pagarsėjusių urvų, Lasko urvas išsiskiria piešinių gausa, jų įvairumu ir ryškumu. Net ir sunkiausiai prieinamos Lasko urvo sienos išpieštos labai kruopščiai. Paleolito žmonėms reikėjo daugybės pastangų kuriant šį šedevrą. Be abejonės, iš pamokų pabėgusiems berniukams, tais 1940-tais metais, pavyko aptikti didžiausią paleolitinio meno kolekciją, iš visų, kada nors rastų.

Įėję į Lasko urvą pirmiausia patenkate į Didžiąją bulių salę, išmargintą arklių, elnių ir bulių atvaizdais. Būtent ją pirmiausia 1940 metais atrado mokiniai. Iš šios salės pora tunelių veda į didesnes ertmes. Visas urvas siekia net apie 140 m ilgio ir jame priskaičiuojama apie 150 polichrominių bei monochrominių piešinių bei daugiau kaip 1500 įvairių raižinių. Lasko urve galima pamatyti vieną žymiausių mistinių būtybių, pavaizduotų priešistorės mene. Tai vyras paukščio galva. Kai kurie tyrinėtojai ši atvaizdą lygino su Egipto dievų vaizdavimo tradicija.

Iš visų šių gyvūnų piešinių, tiktai viename, vaizduojamas žmogus, bet ir tas nupieštas kaip vaikas.

Pasak mokslininkų, Lasko piešinams yra apie 17 tūkst. metų. Tuo laikotarpiu didžiąją dabartinės Vokietijos dalį dengė ledynas, o Prancūzijos pietuose plytėjo savana su pavieniais medžiais, kur klajojo arkliai, šiaurės elniai, bizonai ir net raganosiai, o Akmens amžiaus medžiotojai buvo išmokę kaip juos žudyti ietimis su pagaląstu akmenukų antgaliais.

1948 metais Lasko urvas buvo atidarytas lankytojams ir jame organizuojamos ekskursijos. Populiarumą turėjo didelį ir išvysti Lasko urvo piešinius užsukdavo daugybė įvairiausių profesijų žmonių. Bet, urvo sienoms netrukus pradėjus sparčiai pelyti, atsirado grybelis, piešiniai ėmė blukti ir nykti, todėl siekiant šį neįkainojamą turtą išsaugoti, 1963 metais urvas buvo uždarytas ir vėl paslėptas nuo pašaliečių akių.

Bet nenusiminkite. Gan tiksli jo kopija su piešiniais yra įrengta netoliese esančiame kitame urve ir veikia nuo 1983 metų. Joje turistai gali susipažinti su dviejų Lasko urvo galerijų piešiniais. Kasmet jį aplanko apie 35 000 turistų.

Nuo 1979 metų Lasko urvas įrašytas į UNESCO Pasaulio paveldo sąrašą.

Daugiau informacijos apie Lasko urvą ir netgi jo skaitmeninį 3D modelį galite rasti: http://www.lascaux.culture.fr