7 diena
   Ryte vos nepramiegam išvažiavimo laiko, štai ką reiškia sėdėti iki vėlumos))  Vairą sukam Žemaitijos pusėn.  Pirmiausia link Dauginčių atodangos (55.951285, 21.550052) – vakarykščio susitikimo rekomendacija, kaip ir kavinė „Karčema“.

Link stovėjimo aikštelės tenka nudardėti kelis kilometrus žvyrkeliu. Iki atodangos kylame vienu keliu, nusileidžiame kitu- laipteliais. Nuo atodangos viršaus atsiveria vingiuojanti Minija, tačiau vaizdas manau geresnis pavasarį, kada dar lapija nėra pilnai sužaliavusi.

Šalia takelio pamatau baravyką, vyras suranda kitą. Ot tai gerumas. Šalia randam dar kelis. O vieną randu kelme prie pat suoliuko.

Norėjosi išgerti kavos, tačiau prie mašinos taip įkyriai puola musės ir akliai, kad pakuojamės ir lekiam toliau. Iki Kulių. Kuliai – tobulai tvarkingas mažučiukas miestelis. Kiekvienas kiemelis tarsi parodinis. Iš tolo baltuoja Šv. Vyskupo Stanislovo bažnyčia (1900 m.). Stojame prie bažnyčios.  Susėdę šalia ant akmeninės tvorelės be skubos pasimėgaujame kava.

Kuliuose savo laiku vikaru dirbo J. Tumas – Vaižgantas, pas gimines gyveno Sofija Čiurlionienė-Kymantaitė. Būtent Vaižgantas buvo pirmasis Sofijos lietuvių kalbos mokytojas.  Kuliai garsūs Sofijos festivaliu organizuojamu Valentino Masalskio, nusprendusio Kuliuose įleisti  šaknis.  Kulių bažnyčios parke festivalio menininkų dovanos- skulptūrinės instaliacijos , iš kurių didžiausia – Vaižganto akiniai.

Keli kilometrai už Kulių kavinė “Karčema”, kur siūlomi ir žemaitiški patiekalai. Gaila, bet staliukų lauke nėra. Gerai, kad viduje patalpos didelės. Kadangi retai kur būna, imu kraujinių vėdarų ir sriubos, vyras kepsniuką (po pusę porcijos).Pigu ir skanu.

Karčiamoj parduoda ir šviežią duonytę, spurgas, bandeles. Išeidami nusiperkam duonytės ir spurgų. Spurgomis paskanausim su savo kava (vis tiek termosas pilnas) lauke pavėsy. Bet tai kooookio skanumo spurgos- tos tikros, iš vaikystės.

Pasivaikštom po teritoriją. Tiesą sakant užtrunkam – teritorija tikrai labai didelė, yra kur pasižvalgyti, pasigrožėti.

Netoli Plungės nusiplaunam nuo automobilio Latvijos ir Lietuvos žvyrkelių dulkes ir link Plungės dvaro atriedam švarutėliai. Senokai norėjau čia užsukti. Dvaras uždarytas ir neteko pasižvalgyti viduje, bet sunku akis atitraukti ir nuo fasado.Reto grožio neorenesansinio stiliaus M. Oginskio rūmai.

Ši pavardė man siejasi su rafinuotumu, elegancija ir muzika. Ir nenuostabu. Jau nekalbant apie M. K. Oginskio kūrinius, tiek Rietave, tiek Plungėje broliai Oginskiai (kompozitoriaus anūkai) įsteigė po muzikos mokyklą ir simfoninį orkestrą.  Plungėje mokėsi Mikalojus Konstantinas Čiurlionis.

Prisėdu ant suoliuko kitoje rūmų pusėje… Atrodo tuoj atsidarys durys ir į parką įžengs damos pasipuošusios baltomis ilgomis suknelėmis, slepiančios žvilgsnius  po plačiabrylėmis skrybėlėmis….

Ūksmingo parko alėjos nuveda iki tvenkinių su romantiškais tilteliais. Paglostau senuosius medžius. Nuostabi šios vietos energetika skleidžianti didingą ramybę.

Išeinant sustojame pasigrožėti fontano šokiu rūmų fone.

Vakarop atriedame į Kairiškius. Vėl, kaip ir pernai, apsistojame “Sauna House…”, kur šeimininkai pasitinka, kaip seni draugai. Paragina skanauti serbentus, agrastus ir trešnes (nėra geriau nei tiesiai nuo krūmo ar medžio). Šuva jau paaugęs ir veržiasi draugauti.  Pailsėjus terasoje (kai kas spėjo ir greit baravykus apvirti), nueiname patikrinti Virvyčios upelio. Pro tvarkingą pliažiuką sruvena nusekusi upė.

Vakaro saulė nuauksina rugių laukus.

Grįžę stabtelim kieme pasikalbėti su šeimininkais, ruošiančiais vantas pirčiai (mums pirtis kaip tik šyla). O po pirties nėra nieko geriau, kaip gurkšnojant vyną  ir supantis terasos sūpynėse palydėti krintančią už tvoros saulę…

8 diena

Rytas prasideda gausiais pusryčiais. Čia kitaip nebūna)) Net paprašau, kad kitą dieną patiektų mažesnes porcijas))

Diena nusimato karšta, tad Menčių karjerą išbraukiam iš numatyto sąrašo – nesinori kepti saulėkaitoje. Sėdim terasoje ir taip tingisi kažkur toli važiuoti…. Iš tos tinginystės gimsta planas nulėkti toliausiai iki Viekšnių – viso 13 km – pakeliui užsukant į porą vietelių, vieną iš kurių rekomendavo šeimininkas.

Gera važiuoti keliukais tarp mažų miestelių. Automobilių vos vienas kitas.

Viekšniai ne vieną šimtą metų skaičiuojantis miestelis (minimi nuo 1253 m.). Kaip dažniausiai ir būdavo, miestelyje įsikūrė žydai. Jų bendruomenė didėjo, tad  buvo pastatyta sinagoga. 18 a. rabinas Aba Joffe miestelyje pastatė ir vaistinės pastatą.

Dabartiniu metu Viekšniai ramus miestelis, iš tolo pasitinkantis baltuojančiais bažnyčios bokštais. 1915 m.  apšaudant bažnyčia buvo apgriauta, tačiau 1921 m. kunigo dėka atstatyta, stengiantis išsaugoti pirminę išvaizdą.

Šalia bažnyčios paminklas Vytautui Didžiajam, pastatytas 500-ųjų mirties metinių atminimui.

Kitoje gatvės pusėje jaukiame namelyje glaudžiasi profesorių M. V. V. Biržiškų memorialinė ekspozicija (tą dieną, deja, nedirbo). Viekšniai Mykolo, Vaclovo ir Viktoro Biržiškų gimtinė. Žinoma šeima daug nuveikė krašto labui. Daktaras Antanas Biržiška pasirūpino pastatyti sveikatos namus. Viekšniuose veikiantis sveikatos centras pavadintas Biržiškos vardu.

Miestelio centre akys užkliūna už baltomis langinėmis padabintos senosios Viekšnių vaistinės, tos pačios, kurią pastatė rabinas Aba Joffe. Turbūt tai seniausias Viekšnių pastatas. Vėliau pastatą įsigijo provizorius Fiodoras Geldneris ir pristatė dar du gyvenamus kambarius. 1960 m. čia buvo įkurta senų farmacijos reikmenų ekspoziciją, skirta vaistinės 100-mečiui paminėti su autentišku 19 a. kaimiško tipo vaistinės apstatymu, vaistų gamybos įranga. Šiuo metu vaistinė uždaryta rekonstrukcijai.

Nudardam iki Viekšnių raudonų plytų vandens malūno (1897 m.) Pasirodo karo metu būtent jis aprūpindavo miestelį elektra. Nemažoje pievoje šalia malūno mes beveik vieni, tolėliau įsitaisęs žvejas tyko  laimikio.  Vanduo garma per betonines terasas, ragindamas prisėsti šalia ir atsivėsinti.

Prie malūno pasirodo jauna moteris su dukra. Kol atsistojusi fotografuoju, moteris, žengianti sparčiu, žingsniu priartėja ir tik pasisukus man eiti atgal, vos nenubloškia manęs į vandenį. Spėju atšokti ir paeiti toliau. Atsistojusi lygiai toje pačioje vietoje, kur stovėjau, pasidaro porą selfio nuotraukų ir skuba atgal))) Vyras žvilgsniu rodo- pažvelk atidžiau į ją. Ant ružavų marškinėlių užrašyta “Dar graži, o dabar ir protinga”)))))

Palei upę nueiname iki kabančio tilto. Pro šalį einanti viekšniškė kažkam telefonu aiškina kad eis dabar per beždžionkę))

Grįžtant pakeliui užsukam į Mangusto parko taką (56.228015, 22.550581), išklotą mediniais takeliais. Tik įžengę surandame kazlėkų saleles. Prisirenkame, bus pietums.

Take visiškai vieni. Nei kilometro neturintis takas papuoštas menininko A. Viskanto medinėmis skulptūromis. Įrengtos ir sūpynės, čiuožyklos vaikams. Skendintis kuplių medžių pavėsyje, takas tikra atgaiva karštą dieną.

Išėjus matome skelbimą, kad takas parduodamas. Gal kas norite įsigyti?

Pakeliui ir Pavirvytės dvaras (56.174273, 22.531773). Deja, pasiskambinus šeimininkas sako, kad negalės pravesti ekskursijos, kadangi šienapjūtė. Bet galim ateiti ir pasivaikščioti po teritoriją.

Nustebusiais žvilgsniais, sulindusios į pavėsį, pasitinka škotų hailendų karvutės.

Sugrįžę į Kairiškius užsukam į vietinę parduotuvėlę ledų.

Vyras išverda nuostabaus skonio grybų sriubos – pirmoji šiais metais.

Ir likusią dienos dalį praleidžiame sūpynėse, hamakuose, šaudydami ir žaisdami su šeimininkų  šunim, kuris iš to džiaugsmo, kad išleidom, sudrasko vyro tapkę ir dar pasikėsina į kamuolį. Kamuolį šiaip ne taip atimam, o tapkei labanaktis)) Net ir sudraskytą paslepiam. Iš to liūdesio nusliūkina prie agrastų krūmo nusiraminti saldžiom uogom)).

9 diena

Atsilabinam su šeimininkais ir neskubant sukam namų link. Papilėje pasukame link Papilės (Jurakalnio) apžvalgos bokšto (56.144702, 22.782948) Bokštas pakankamai naujas – 2015 m. statybos ir dailus. Užsiropščiam į 15 metrų aukštį, bet kerinčio arba išraiškingo vaizdo, kaip nurodoma, na niekaip nesimato. Gal pavasarį, kol lapija ne tokia vešli, matosi ir daugiau.

Nuo pagrindinio kelio nudardam porą kilometrų žvyrkeliu iki  Augustaičių vandens malūno (56.140021, 22.800565). Nedidukėje automobilių aikštelėje tik mes vieni. Takeliu  nutapnojam iki raudonų plytų mūrinio pastato. Anksčiau (19 a. pab.) šioje vietoje stovėjo medinis malūnas. Malūnas priklausė Papilės verslininkui Ševeliui Vilkui, kuris vertėsi grūdų, sėmenų ir miltų prekyba. Pasakojama, kad  gudrus savininkas medinį malūną apdraudė, o vėliau padegė. Už gautus pinigus pasistatė mūrinį.Malūne net buvo įrengtas dyzelinis variklis, kad galėtų dirbti ir nusekus upei.  Šalia buvusio kaimo nebeliko.

Kitoje keliuko pusėje įsikūręs žirgynas (tik įtartinai tylus pasirodė).

Per upelį medinis tiltukas išveda į jaukią pievelę prie ežeriuko.

Už poros kilometrų dar vienas vandens malūnas – Papartynės (56.123995, 22.856139). Šalia dvi stovėjimo aikštelės. Stojame pirmoje mažutėje. Malūnas iki 20 a. pradžios priklausė Joniškių šeimai, kurie vėliau jį pardavė  Isaakui Vilkui. Karo metu malūnas priklausė vokiečiui, o po karo buvo uždarytas. Ir tik mūsų dienomis malūną įsigiję savininkai atgaivino – atstatė užtvanka ir įrengė hidrolektrinę. Perėjus tiltu, nueiname iki užtvankos.

Aplinka patvarkyta, įrengta pavėsinė,  o ant sienos baisingai įdomus rakandas.

Laikas įkalti kavos, tad nuvažiuojamį anrą, didesnę aikštelę. Deja, nors ten sotvi pavėsinė, bet pavėsinėje prišiukšlinta, o pati aikštelė išmalta automobilių ratų. Kavą tenka išgerti šalia mašinos. Nekokį įspūdį sušvelnina vaizdas į užtvanką iš kitos pusės.

Kažkodėl visai susisuko smegenys ir pasirodė, kad nelankėme Kuršėnų dvaro.  Jau važiuojant link jo, susižvalgom – kelias kažkodėl pažįstamas. Teisingai, pernai būta. Kad jau atvažiavom, eisim pažiūrėti. Ir nesigailėjome nei sekundės. Restauravimo darbai dar nebaigti. Tačiau tai ką matėm pernai ir dabar, nesulyginami dalykai.

Pernykštis

O šįmet dvaro  fasadas sutvarkytas, balkonas atrestauruotas ir užkeltas į vietą. Kaip tik praeina darbininkai, nešdami durų staktas. Pasiprašom į vidų – norim pamatyti kaip sutvarkė lubas. Lubos kaip naujos. Atliekami paskutiniai apdailos darbai. Iš miesto parko link dvaro ves naujas takelis – vietiniams bus puiki nauja pasivaikščiojimo trasa.

Kelionė baigiasi. Nuglostyti saulės, nugairinti jūros vėjo, sklidinom vakarinių saulėlydžių akim, namo vežamės pilnas rieškučias naujų įspūdžių.

12 thoughts on “Lietuva: Žemaitijos keliais ir takeliais (IV atostogų dalis)”
  1. Labai smagu ir šiaip Sillwio paskaityt, ir į Londoną grįžt. Nepaisant visų šito miesto trūkumų, vistiek superinis jis. O dar man patinka Sillwio pasakojimai, nes ten foto su vaikais yra – toks jausmas, kad jie akyse auga. (Nu taip, žinau, kad greičiausiai auga svetimi vaikai). Atrodo, dar taip neseniai visai spirgiai tokie abu buvo, o dabar žiū, tuoj jau paauglystė pasibels į svečius. 🙂

2. tiek daug ir taip operatyviai, kaip Sillwio taip gaunasi, nežinau,
    kad man taip greit ,
    sakiau ką nors parašysiu, nuo vasaros, vis dar procese…
    smagiai paskaičiau, čia vienas iš tų miestų, kur gyvent nenorečiau, oi, tikrai ne, bet užsukt karts nuo karto visai smagu.

3. Ačiū abiem! 🙂
    xvim – man, žinok, pačiam baisu. Nuotraukose matau, kaip greit jie auga. Tuoj įeisim į tą amžių, kai lūžta balsas ir tėvai tampa priešais. Prisimenu savo paauglystę ir silpna darosi. Tikiuosi, kad dabartinis jaunimas daro mažiau tokių nesąmonių, kokias dariau aš… 🙂
    architekt-jazz – man kitaip neišeina, tik kol juslės dar “karštos”. Dažniausiai rašau kasdien, dar būdamas vietoj. Šį kartą rašiau jau namie. Jei praeina kiek laiko, tenka atgaminti iš atminties žiūrint į nuotraukas, o tada man gerai neišeina. Niekaip neišeina, nes pasimiršta detalės, o jose, kaip sakė vienas protingas žmogus, slepiasi dievas. Čia kitas žmogus, nei tas, kur velnią turėjo omeny 🙂

4. Dėl McDonaldo visiškai sutinku. Jis vaikus veikia stebuklingai. Ir nereikia jiems aiškinti apie vietinių virtuvių subtilybes ;).
    Ir dėl tų burtų lazdelių visiškai sutinku. Pati esu į garažą ištempusi n dėžių visokių kardų, Lego kaladėlių, drakonų ir galai žino ko. Galima tai vertinti kaip vėjais paleistus pinigus niekams, bet galima pažiūrėti ir plačiau.
    Beje, aš irgi pagalvojau, kad vaikai labai paaugę.
    Ir šiaip, Londonas čia aprašytas toks, kurį norisi pamatyti. Kaip visada – puikiai!

5. Sillwio, tikiu, kad baisu. Aš dar prisimenu tavo pasakojimus iš Italijos ar Graikijos kai pats savo kinderių neturėjau ir tada, kaip dabar pamenu, galvojau „bet tai pravalas nu, su tokiais mažiais kažkur trankytis, ožius kentėt, nu kas čia per atostogos. Vargas, ne atostogos”. O dabar ką, jau mano pačio banditams beveik 5 ir visai nebematau problemų su jais „kažkur trankytis ir ožius kentėt” . :))

6. Iš tikrųjų Londonas toks miestas kur gali sėdėt ir stebėt žmones – nerealūs tipažai ir svarbiausia jų daug))). O vaikai tai tikrai greit auga. Ir ne tik svetimi)))

7. Miestas, bet perkrautas. Man irgi kaip intravertui ten jutosi buti nepatogiai. Labai daug zmoniu paisosi i tavo asmenine erdve. Gal po brexit tas skruzdelynas praretes?
    Realiai turejom tik 1 diena pries 5 metus. Noretusi dar kelias.
    Su vaikais kuo jie vyresni, tuo daugiau reikalu. Va dabar sedom ant dviraciu ir mazdaug 15 kilometre buvo nervu patikrinimas, jei nenulausiu, nezinau kaip bus sia vasara Transilvanijos kalnuose.
    Sekmes, Silwio

8. Loreta, dėkui 🙂 Oj, kiek namie lego, net bijau galvot, o juolab skaičiuot. Galėčiau turbūt turėt ferrari. Gaila, kad legoland’ą pražiopsojom. Dabar jiems jau neįdomu.
    Vienok labai sutinku, kad lego vietoj ferrario – šimtą kartų geriau. Tomas, kuris labai mėgo lego, turi puikų erdvės suvokimą ir matematikoj nepaskutinis. Carro vejasi T labai sparčiai.

9. xvim, jei įdedi vaikams „teaser’ių” – skaniausių ledų saloje, seniausią urvą, giliausią duobę, aukščiausią kalną, švelniausių avių ar pan., dažniausiai pavyksta juos įkalbint. Dar labai gerai ipad’ai ir iphone’ai 🙂 Ir mcdonald’ai 🙂

10. Aruna, vienas mylimiausių mano miestų so far 🙂 Tikiu, kad bus ir kitų, bet šitas labai arti, o tai – didelis privalumas. Ypač, kai yra ryanair.

11. Samis, Transilvanijoj bus gerai, tikiu 🙂 Lauksiu pasakojimo.
    Mes greit (birželį) trauksim Italijon, beveik linosos pėdomis. Irgi turėtų būti neblogai 🙂

12. Londonas man irgi miestas nr1.
    Labai įspūdingos nuotraukos.
    Aišku bus gerai, ir nesvarbu kieno pėdom ir kur – su tokiu požiūriu tiesiog negali būti blogai 😉