Jei kada keliausite po Naująją Zelandiją, jokiais būdais nepraleiskite progos apsilankyti Vaitomo urvuose. Tai be galo unikali mūsų Pasaulio vietelė, kur giliai po žeme, tamsiuose urvuose mirga žvaigždės – tariamai tikros žvaigždės.

Žvaigždėto dangaus įspūdį sudaro tūkstančiai mažyčių švytinčių jonvabalių, nusėdusių urvų sienas. Visi kaip vienas, apsilankę Vaitomo jonvabalių urve tvirtina, kad didžiausią įspūdį, lankantis Naujojoje Zelandijoje, paliko požemių dangus.

Vaitomo jonvabalių urvas

Prieš 30 milijonų metų,  Vaitomo regionui vis skendint po vandeniu, dėl geologinio ir vulkaninio vietovės aktyvumo, čia pradėjo formuotis kalkakmenio urvai.

Šiandien, šiame regione priskaičiuojama daugiau nei 300 urvų. Vienas garsiausių ir įdomiausių yra Vaitomo švytinčių jonvabalių urvas, kurio žymiausias gyventojas – garsusis švytintis jonvabalis – „Arachnocampa luminosa“ – gyvenantis tik Naujojoje Zelandijoje.

Vaitomo jonvabalių urvas – tai tikras motinos gamtos stebuklas, įspūdingas gyvos šviesos pasirodymas, realus pasakų pasaulis. Vos įžengę į šią švytinčių vabalėlių visatą pajusite, kaip užlieja romumo atmosfera. Prarasite amą ir tyliai žavėsitės šiais intriguojančiais mažaisiais gyvūnėliais lyg kelrodėmis žvaigždėmis, gilioje tamsoje, nušviečiančiais kelią.

Kur rasti jonvabalių urvus?

Didžiausius Vaitomo jonvabalių urvus (Waitomo Glowworm Caves) rasite Šiaurinėje Naujosios Zelandijos saloje, pietiniame Vaikato (Waikato) regione, apie 12 km į šiaurės vakarus nuo Te Kuiti arba apie dvi valandas kelio į pietus nuo Oklendo (Auckland), valanda į pietus nuo Hamiltono ar dvi – į vakarus nuo Rotorua miesto.

Ekskursija po žvaigždėtu Vaitomo urvų dangumi

Vaitomo urvus galima aplankyti kasdien nuo 9.00 val ryto iki 17.00 val. žiemos metu ir iki 17.30 nuo spalio mėnesio pabaigos iki Velykų pirmadienio. Grupinės ekskursijos, susidedančios daugiausiai iš 50 žmonių, vyksta kas pusvalandį ir trunka apie 45min. Gruodžio 26 – 28 dienomis urvuose vyksta papildoma ekskursija nuo 20.00 valandos. Kaina vienam žmogui: 25$ NZD (gali kisti).

Vykstant į urvus būtina avėti patogią avalynę ir turėti šiltą megztinį.

Per 45min. ekskursiją po Vaitomo urvus suspėsite apžiūrėti visą urvą, padalintą į tris lygius, o kvalifikuoti ekskursijų vadovai suteiks informatyvių žinių, papasakos įdomių istorijų, kultūrinių legendų apie šį stebuklingą ir gyvą gamtos šedevrą.

Pirmas (viršutinis) urvo lygis yra sausas. Čia Jus pasitinka įėjimas į urvą ir jo katakombos. Čia urvų sienos išsipuošusios gražiausiais stalagmitais ir stalaktitais.

Pirmą lygį su antru jungia Tomas (Tomo) – dar vienas Vaitomo urvų stebuklas – vertikalus kalkakmenio stiebas, besitęsiantis 16 m. Siaučiant stipriam lietui jo vagose atgyja senovinis krioklys.

Antrame Vaitomo urvų lygyje aplankote „Banketų salę“ – vietą, kur anksčiau kiekvienas urvų lankytojas stabtelėdavo pavalgyti. Apie tokią buvusią „Banketų salės“ paskirtį galima spręsti iš aprūkusių jos sienų.

Iš „Banketų salės” turite galimybę kitu keliu grįžti į viršutinį lygį ir pamatyti didžiausią urvo darinį  – vargonus, arba tęsti kelionę į trečią lygį.

Pastaba:  sezono metu, kai urvai yra gausiai lankomi, vargonų darinio teritorija yra uždaryta lankytojams. Tuo metu čia gausiai kaupiasi anglies monoksidas, kuris gali būti nuodingas.

Trečiame paskutiniame lygyje aplankoma Katedra – uždara urvo ertmė – šiurkščiu grublėtu paviršiumi, net 18 m. į viršų kylančiomis sienomis. Dėl šių savybių Katedros akustika yra puiki. Joje dainavo, grojo ir grynu garsu negalėjo atsidžiaugti daug žymių atlikėjų ir chorų.

Galiausiai visą ekskursiją vainikuoja išvyka valtimi požemine Vaitomo upe į švytinčių jonvabalių karalystę – Vaitomo grotą. Čia plauksite visiškoje tyloje, o kelią rodys vienintelė šviesa, sklindanti nuo švytinčių vabaliukų. Jie tarytum žvaigždėlapis, atkartojantis visus kelio vingius ir kuriantis gyvą šviesos dangų. Požemine upe, skverbiantis vis gilyn į urvą, susidaro įspūdis, kad žemę yra apgaubusi tamsa, o virš galvų švyti žvaigždėtas dangus. Tai fantastiškas ir nepakartojamas vaizdas.

Pastaba: Švytinčių jonvabalių urvas yra tik maža dalis Vaitomo urvų sistemos, į kurią įeina ir Ruakuri bei Aranui urvai. Todėl ekskursiją po Vaitomo jonvabalių urvą galima apjungti su pastaraisiais ir net su Dvigubu ir Trigubu Combo urvais.