Viso pasaulio moterys prižiūri savo plaukus ir džiaugiasi, kad jie dažnai išryškina jų privalumus, tačiau etninei Jao (Yao) žmonių grupei ilgi moterų plaukai yra didžiausias turtas ir tikrasis jų pasididžiavimas.

Jao žmonės, dažnai dar vadinami „Raudonaisiais jao“, dėl savo tradicinių raudonos spalvos drabužių, gyvena nedideliame, bet vaizdingame Huangluo kaime. Čia sutinkame apie 80 namų, prižiūrimų aptiksliai 120 šeimininkių. Jao moterys išsaugojusios ir iki šiol puoselėja daugybę senovinių papročių ir tradicijų. Bet turistus ypatingai žavi šio kaimo moterų tradicija auginti ilgus plaukus. Huangluo kaimas netgi įtrauktas į Gineso rekordų knygą kaip „ilgiausių pasaulyje plaukų gyvenvietė“. Visoje Kinijoje ji žinoma kaip „ilgaplaukių kaimas“.

Paskaičiuota, jog vidutinis Huangluo kaimo moterų plaukų ilgis siekia 1,7 metrus, o ilgiausių kasų savininkė gali didžiuotis net 2,1 metrų ilgio sruogomis.

Šios gyvenvietės moterims plaukus leidžiama nusikirpti tik vieną kartą gyvenime – kai joms sukanka 16 metų ir jos pradeda dairytis mylimojo. Bet nukirpti plaukai neišmetami – jie įteikiami merginos močiutei, kuri iš jų pagamina galvos papuošalą. Kai mergina išteka, šie plaukai padovanojami jaunikiui ir vėliau tampa kasdienės moters šukuosenos dalimi.

Visos Huangluo moterys plaukus nešioja susuktus ant galvos ir visai neseniai, vos prieš kelis metus, palaidus juos galėjo išvysti tik moters vyras ir vaikai. Nuo aplinkinių akių jie buvo slepiami po skarele. O jei, pašaliniam vyrui net ir netyčia pavykdavo išvysti šio kaimo moterį su palaidais plaukais ir jis buvo pričiuptas “nusikaltimo vietoje”, jį priversdavo praleisti tris metus su tos moters šeima, kaip pilnavertis žentas. Šios tradicijos pagaliau buvo atsisakyta 1987 metais ir Jao moterys dabar gali didžiuotis savo ilgais plaukais viešai, nesibaimindamos dėl nepageidaujamų pasekmių.

Tačiau pagal šukuoseną iki šiol galima daug ką pasakyti apie Yao moters socialinį statusą. Pvz., jei plaukai paprastai apvynioti aplink galvą, tai reiškia, kad ji yra ištekėjusi, bet neturi vaikų. Jeigu priekyje sustatytas nedidelis kuodas, tai ženklas, kad ji ištekėjusi ir turi vaikų. O jei moters galvą puošia skarelė, galima spėti, kad ji vis dar laisva ir ieško mylimojo.

Tiesiog neįmanoma nepastebėti ir nepasigėrėti ilgais ir juodais lyg anglis Jao moterų plaukais. Sakoma, kuo ilgesni plaukai, tuo laimingesnė moteris bus. Huangluo kaimo gyventojai mano jog ilgi moters plaukai atneša ilgaamžiškumą, turtus ir laimę, todėl moterys juos augina tokius ilgus ir labai kruopščiai juos prižiūri.