Vakarinėje Prancūzijos pakrantėje, tarp Olerono (pran.k. Île d’Oléron) ir Aikso (pran.k. Île-d’Aix) salų plūduriuoja jūrinis Bojardo fortas (pranc.k. Le fort Boyard). Tai pirmoji prancūzų sala-tvirtovė, sumanyta statyti dar 1661-aisiais, bet dėl konstrukcijos sudėtingumo ir lėšų trūkumo, įgyvendinta tik 1857 metais.

Tuo metu, kai Liudvikas XIV įsakė tarp Olerono ir Aikso įrengti jūrinį fortą, jo patarėjai pamanė, kad karalius visiškai nukvaišo. Architektas paskirtas paruošti tokio forto projektą, tiesiog pasakė, kad “jam būtų lengviau apžioti mėnulį, nei tokioje nepalankioje vietoje bandyti įgyvendinti tokį sudėtingą sumanymą“. Tad galiausiai visi forto statybų planai buvo užmiršti.

Prabėgus 150-čiai metų, Europoje siautėjęs Napoleonas manė, kad ši užduotis jam įveikiama. Deja, dėl sudėtingų darbo sąlygų ir nuolatinių britų karališkojo laivyno antpuolių forto statybų darbai tai vykdavo, tai vėl nutrūkdavo, todėl rimtai į jo statybas buvo kibtasi prabėgus dar 30-čiai metų.

Ironiška tai, kad baigtas statyti Bojardo fortas naudotas pagal paskirtį vos keletą metų. Per visą tą laiką ne tik gynybinės technologijos pakito, bet jis taip pat nebestovėjo tiesioginiame britų laivyno atakų kelyje. Todėl fortas kažkurį laiką buvo paverstas kariniu kalėjimu, kol galiausiai buvo visai apleistas.

200 metų senumo Bojardo fortas, tiesiog kyšo iš vandens ir atrodo kaip apleistas gigantiškas akmeninis laivas. Jis yra ovalo formos, 80 metrų ilgio ir 40 metrų pločio, iškilęs virš jūros apie 20 metrus. Forto viduje įrengtas erdvus kiemas, kurį supa įvairūs sandėliai ir kareiviams pritaikytos gyventi patalpos.

Nuo 1990 metų iki dabar Bojardo fortas yra virtęs televizinio žaidimo aikštele, kuriame prancūzai filmuoja amerikiečių “Baimės faktoriaus” analogą, vadinamą tiesiog “Bojardo fortu”. Deja, aplankyti šį seną fortą galėsite, nebent tapę šio šou dalyviu. Jei ne, teks pasitenkinti kruizu aplink jį turistiniu laiveliu.

One thought on “Bojardo fortas”
  1. Būdamas La Rošelėje (La Rochelle) uoste mačiau skelbimus apie organizuojamas ekskursijas į Bojardo fortą, tiksliau ekskursijų sąlygų neatsimenu, bet gal ir galima į jį patekti, kai nevyksta filmavimai.