1948 metais buvo surengtas JAV nacionalinis architektūros konkursas dėl pasiūlymo sukurti Amerikos plėtros į Vakarus paminklą. Paminklas planuotas pastatyti Misisipės upės vakariniame krante – Sent Luiso mieste. Konkursą laimėjęs žymus suomių kilmės amerikiečių architektas Eero Saarinenas pasiūlė pastatyti pakrantėje 180 metrų aukščio parabolinę arką. Išrinkus jo projektą, arkos statyba gana ilgai buvo atidėliojama, todėl projektuotojai turėjo progos analizuoti ir tobulinti savo sumanymą. Galutinis projektas baigtas 1958 metais, o statyti pradėtas 1963.

Tarsi išreikšdama vieno plataus mosto didybę, arka suprojektuota kaip kreivė, iškylanti iki 192 metrų aukščio ir turinti tapti aukščiausiu paminklu Amerikoje. Paminklo konstrukcija susideda iš atskirai stovinčio lenkto vamzdžio, sukonstruoto iš vienos medžiagos ir galais įtvirtinto į gilius pamatus – formai stabilizuoti. Arkos skerspjūvis yra lygiakraščio trikampio formos ir siaurėja į viršų. Pagrindine dangos medžiaga parinktas nerūdijantis plienas dėl jo atsparumo tempimui ir korozijai.

Vartų arkos statyba buvo sudėtingas ir sunkus procesas, reikėjo konstruoti specialius įrenginius kiekvienam segmentui gaminti ir atgabenti. Pirmos šešios plieninės sekcijos buvo pakeliamos į reikiamą aukštį ant žemės pastatytais kranais, o likusios – dviem specialiais kranais – mobiliaisiais derikais. Statyti Vartų arka baigta 1963 metais vasario 12 d., bet oficialiai atidengta tik 1965 metais. Kaip ir buvo planuota, ji tapo aukščiausiu Jungtinėse Valstijose pastatytu paminklu. Arka sveria daugiau kaip 17tūkst. tonas ir yra dedikuota Tomui Džefersonui (Thomas Jefferson), vieninteliam Amerikos prezidentui architektui. Ji įamžina Amerikos plėtrą į Vakarus. Statybos kainavo apie $13 milijonų.

Į Vartų arkos viršų turistai dabar gali pakilti specialiu keltuvu. Iš viršuje įrengtos apžvalgos aikštelės atsiveria graži apylinkių panorama.

Adresas: Sent Luisas, Misurio valstija, MO 63102, JAV
Darbo laikas: kasdien nuo 8 iki 18 val. Vasaros sezonu – iki 22 val.