Nacionalinis Rašmoro kalno memorialas – monumentali skulptūra, pagerbianti keturis Amerikos prezidentus: George’ą Washingtoną, Abrahamą Lincolną, Theodorą Rooseveltą ir Thomasą Jeffersoną. Rašmoro kalnas – tai savotiška šventa vieta, kiekvienam save gerbiančiam Amerikos piliečiui.

Keturių prezidentų veidai yra iškalti Pietų Dakotos Blak Hilso kalnagūbrio šlaite. Šis sumanymas buvo pradėtas įgyvendinti 1927 metais, skulptoriaus Johno Gutzono Borglumo vadovaujamos grupės iniciatyva. Pačios idėjos autorius – istorikas ir publicistas Doan’as Robinsonas, kuris norėdamas paskatinti regiono ekonomiką, manė, kad tai būtų ne tik puikus būdas užrašyti istoriją, bet ir taip sudominti Pietų Dakotos lankytojus, paskatiti turizmą.

Rašmoro kalnas memorialui buvo parinktas dėl jo smulkiagrūdžio granito. Be to, šis kalnas iškilęs pakankamai aukštai virš jūros lygio ir saulė jį apšviečia beveik visą dieną, taip keturių lyderių veidai puikiai matomi net vakarėjant.

Prie Rašmoro kalno memorialo triūsė daugiau kaip 350 žmonių komanda ir statybos darbai truko net iki 1941-tų metų. Dirbti prie monumento buvo be galo sunku. 18 metrų aukštį siekiančios keturių prezidentų galvos buvo kaldinamos pagal eskizus: pirma sprogdinant uolas dinamitu, vėliau suteikt reikiamą formą kalant uolas kaltais. Daug rūpesčių sukeldavo permainingi regiono orai ir dar daugiau nepastovus darbų finansavimas. Dėl lėšų stygiaus darbai net kelis kartus buvo sustabdyti neribotam laikui.

Net 14 metų trukusių statybų pabaigos Borglumas taip ir nesulaukė – mirė likus keliems mėnesiams iki visų 4 prezidentų galvų iškalimo pabaigimo. Oficialiai paminklas buvo atidengtas dar vėliau, mat prasidėjus II Pasauliniam karui, didžiausios pasaulio skulptūros atidengimo ceremonija buvo atidėta neribotam laikui. Galiausiai monumentas buvo iškilmingai atidengtas tik 1991 metų liepos 4 dieną – per 50-ąsias Rašmoro kalno nacionalinio memorialo užbaigimo metines.

Įdomu tai, kad Rašmoro monumento projektas taip ir nebuvo pilnai užbaigtas, mat Borglemas buvo užmanęs iškalti ne tik prezidentų portretus, bet ir visus biustus. Tačiau, kaip matome atidengiant monumentą, buvo apsiribota tik pirmuoju darbų etapu. Projektas kainavo beveik 1mln. dolerių.

Džordžas Vašingtonas, Tomas Džefersonas, Abraomas Linkolnas ir Teodoras Ruszveltas simbolizuoja gimimą, filosofiją, susivienijimą ir nacijos ekspansiją. Todėl šį memorialą nors kartą gyvenime stengiasi aplankyti kiekvienas Amerikos pilietis. Dabar – tai viena populiariausių lankytinų vietų JAV.