Nors ir neprilygstantis Didžiojo kanjono didybei, De Šeli (angl.k. De Chelly) kanjonas yra savaip patrauklus ir byloja net 2 tūkst. metų čia gyvenančių Amerikos vietos gyventojų istoriją.

De Šeli kanjonas išsidėstęs JAV, šiaurės rytinėje Arizonos valstijos dalyje ir nuo 1931 metų jam suteiktas nacionalinio paminklo statusas. Išsišakoję magiškos grynojo smiltainio akmens sienos iškyla vertikaliai į dangų daugiau nei 240 metrus, o jų formos ir spalvos, kinta priklausomai nuo dangumi besiridenančios saulės šviesos ir savo grožiu tiesiog užgniaužia kvapą. Apačioje slėniu tekančios upės pakrantėse auga gluosniai ir jukos, spygliuotos kriaušės, pušys, o ant kanjono kraštų ir plokščiakalnio – Jutos kadagiai. Tai nepakartojamo grožio vieta, tiesiog viliojanti ją aplankyti.

De Šeli kanjonas plačiai žinomas ne tik dėl savo grožio, bet jis taip pat garsėja jo uolose įrengtais ir iki mūsų dienų išlikusiais molio ir akmens būstais, kuriuos anasazi genties žmonės pastatė tarp 700 ir 1300 metų.

Anasaziai − priešistorinė indėnų žembdirbių tauta, gyvenusi Kolorado plynaukštėje 800 m. pr. Kr. – 1600 m. ir išgarsėjusi savo uolų menu ir daugiaaukšte akmenine architektūra su įspūdingais uolų būstais.

Paslaptingai ištuštėję 1300 metais, šie būstai laikomi seniausiais namais JAV. Archeologų ir vietinių amerikiečių nuomonės apie tai, kas paskatino senuosius gyventojus palikti savo namus, skiriasi, bet drauge papildo vienas kitą. Daugelis mano, kad žmones iš šio krašto išvarė nepalankios gamtinės sąlygos. Kiti samprotauja, kad žmones išsikelti privertė socialinės problemos, vidiniai prieštaravimai ir karai ar net nauja religija. Galų gale tai galėjo būti socialinių ir gamtinės aplinkos veiksnių visuma, bet visų svarbiausia, kad dar ir šiandien galima šiuos nepaprastus anasazių namus išvysti.

1700 metais navajai, viena iš 15 indėnų genčių, iki šiol gyvenančių Arizonos valstijoje, tapo visaverčiais De Šeli kanjono gyventojais. Dabar kanjonas užima didžiausią Šiaurės Amerikoje navajų indėnų rezervato dalį. Šiandien kanjone gyvena apie 500 žmonių. Jie aria laukus, augina ožkas ir avis bei tarnauja gidais vasarą čia plūstančiai daugybei turistų, mat De Šeli kanjonas yra viena iš navajų genties šventųjų vietų ir lankyti šią teritoriją be leidimo ir gido draudžiama (išskyrus neilgą turistinį taką nuo kanjono viršaus iki apačioje stovinčių „Baltųjų namų griuvėsių“ (White House Ruins)).

De Šeli kanjonas nutolęs keturios valandos kelio nuo Didžiojo kanjono. Geriausias metas aplankyti jį: nuo gegužės iki spalio mėnesio. Kanjono lankytojų centras Chinle dirba ištisus metus. Tel:  928-674-5500; Internetinė svetainė: www.nps.gov/cach

One thought on “De Šeli kanjonas ir anasazi genties būstai”
  1. Netoli Durango, CO, maždaug už 130 mylių į Šiaurės Rytus nuo šio monumento yra labai panašių gyvenviečių turintis Mesa Verde NP. Tie, kas važiuos aplankyti Didžiojo kanjono nuo Denverio pusės ir pasuks į pietvakarius vaizdingesniais keliais per nacionalinius miškus link Mesa Verde, nusukdami nuo magistralės Nr. 70, vedančios link Grand Junction, neabejotinai atsidurs pasirinkimo kryžkelėje kur pasukti: ar link Arches NP, ar link Canyon de Chelly, nes taip nutiko būtent mūsų kompanijai. Šiame monumente man lankytis neteko, bet Jūs, planuodami savo keliones po JAV, gerai apgalvokite šį momentą, nes priešingu atveju susidursite su trypčiojimu vienoje vietoje ir laiko stoka. Viską aplankyti tose valstijose aplink 4 points (vienintelę vietą visose JAV, kur ribojasi keturios valstijos) – tiesiog neįmanoma.